9.6.22

Social Waste: Oι ακροδεξιοί δεν θα περάσουν




Οι Social Waste είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εγχώρια χιπ χοπ σχήματα. Αυτό που τους κάνει ξεχωριστούς, πέραν φυσικά του κοινωνικοπολιτικού στίχου τους, είναι το γεγονός πως παίζουν χιπ χοπ χρησιμοποιώντας παραδοσιακά ελληνικά, αλλά και όργανα του ευρύτερου μεσογειακού πολιτισμού

Κοφτεροί στίχοι υπό τους ήχους λαούτου, γκάιντας, αρχαίας λύρας, μπαγλαμά και άλλων. Και την ερχόμενη Παρασκευή 10 Ιουνίου παίζουν στην Τεχνόπολη. Αναμένεται, ξανά, κοσμοσυρροή.

● Για ποιους τραγουδούν οι Social Waste;

 Κατ’ αρχάς για την ψυχούλα τους. Το τραγούδι, ο συνδυασμός δηλαδή λόγου και μουσικής, πρέπει να είναι λυτρωτικό. Κι αν είναι λυτρωτικό, πρέπει να είναι πρώτα για αυτόν/ήν που το γράφει – και μετά για όσους/ες τυγχάνει να συγκινούνται από αυτό. Αν δεν είναι, είναι ψεύτικο.

● Και το πολιτικό σας πρόσημο;

Είμαστε πολιτικοποιημένο –όχι όμως κομματικοποιημένο– συγκρότημα και ιδεολογικά προσανατολισμένο. Χρησιμοποιούμε τον λόγο και τη μουσική μας για να μεταφέρουμε κάποιες ιδέες. Δεν κάνουμε μουσική, ούτε για να βγάλουμε λεφτά ούτε για να πουλάμε μούρη ως «καλλιτέχνες».

● Πόσο σας επηρέασαν ως συγκρότημα η πανδημία και οι καραντίνες;

Κατ’ αρχάς μας έδωσαν να καταλάβουμε με τον πιο βιωματικό και επείγοντα τρόπο ότι πλέον ο homo sapiens έχει μεταφέρει το εξορυκτικό σύνορο, που λένε στις κοινωνικές επιστήμες. Tο σύνορο δηλαδή εκμετάλλευσης της φύσης (και του ανθρώπου) σε τέτοιο σημείο που οι πανδημίες –οι ανθρωπογενείς δηλαδή πιέσεις στη φύση– μάς φέρνουν σε επαφή με ιούς που μεταδίδονται και στο είδος μας, με καταστροφικά αποτελέσματα. Δεν είναι θεϊκή κατάρα, οι εφτά πληγές του φαραώ κ.λπ. Είναι ανθρωπογενής καταστροφή της φύσης.

● Βγήκαμε διαφορετικοί από αυτό;

Πάψαμε να θεωρούμε δεδομένα πολλά πράγματα. Από τις ατομικές μας «ελευθερίες» που θεωρούσαμε δεδομένες, αλλά τελικά δε θέλει και πολύ να περιοριστούν, μέχρι τις οικονομικές μας δραστηριότητες. Δεν βγήκαν μόνο οι Social διαφορετικοί από την πανδημία. Όλος ο κόσμος βγήκε. Ήταν από τις κρίσιμες καμπές που ορίζουν ένα πριν και ένα μετά.

● Γιατί το πολιτικό τραγούδι σήμερα δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο εκτός από χιπ χοπ;

Δεν ξέρουμε αν δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο. Πιθανώς να μπορούσε να είναι ροκ, ρεμπέτικο, μέταλ, stoner. Το ερώτημα είναι, λοιπόν, γιατί είναι χιπ χοπ; Γιατί είναι ραπ για την ακρίβεια, μια και το χιπ χοπ αποτελεί μια ολόκληρη κουλτούρα που δεν περιλαμβάνει μόνο το τραγούδι, έχει κι άλλα πολιτισμικά στοιχεία.

● Γιατί, λοιπόν, είναι ραπ;

Μια απάντηση έχει να κάνει με τον λόγο: οι ράπερ, επειδή ο ήχος τους ήταν πάντα προηχογραφημένος, έπρεπε να ξεχωρίσουν αλλιώς: δούλεψαν λοιπόν τον λόγο, περισσότερο από άλλα είδη. Οι καλύτεροι στιχουργοί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, μετά τον θάνατο των μεγάλων Μάνου Ελευθερίου, Άλκη Αλκαίου, Ηλία Κατσούλη, Μανώλη Ρασούλη, είναι οι ράπερ. Κοιτάξτε γύρω σας, στο έντεχνο τραγούδι υπάρχει έλλειψη στιχουργών.

● Και γιατί οι ράπερ γράφουν πολιτικά;

Ίσως συμβαίνει επειδή πάντα είχαν τη συγκεκριμένη θεματολογία. Αυτά έμαθαν να γράφουν, να κάνουν κοινωνικοπολιτική κριτική κυρίως. Επίσης, είναι μια υποκουλτούρα του δρόμου, δε γράφεις από τον γυάλινο πύργο: είναι βιωματικό το ραπ τραγούδι, γι’ αυτό και δε λέει κανένας ράπερ τραγούδι άλλου ράπερ. Κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλα είδη τραγουδιού.

● Ο κόσμος στρέφεται ξανά προς τα ακροδεξιά. Τι κάνουμε;

Μιλάμε. Βγαίνουμε ξανά στους δρόμους και μιλάμε. Από όποιο μετερίζι έχουμε. Δεν πρέπει να το ξαναπεράσουμε. Επίσης να πούμε ότι είναι και ήττα της Αριστεράς αυτό. Συμβιβάστηκε; Ενσωματώθηκε; Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε πάντως να έχουμε ακροδεξιά ρατσιστικά μορφώματα στη χώρα μας ξανά. No pasaràn που λέγανε και οι Σπανιόλοι.

● Θα κάνει... καλό στα Πανεπιστήμια η πανεπιστημιακή αστυνομία;

Oχι! Δε χωράει στα Πανεπιστήμια η αστυνομία. Μην ξεχνάμε ότι ζούμε στη χώρα του Πολυτεχνείου, της 17ης Νοέμβρη. Η κυβέρνηση αυτή είναι επικίνδυνη. Δεν την ενδιαφέρουν καν τα Πανεπιστήμια, ούτε η δημόσια Παιδεία. Δεν έχουν περάσει ούτε απ’ έξω άλλωστε, ούτε οι ίδιοι ούτε τα παιδιά τους,

● Βλέπουμε άλλωστε τα βιογραφικά της Κεραμέως και του Μητσοτάκη...

Πήγαν σε ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα και μετά σε πανάκριβα ελίτ Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Χώροι κοινωνικής αναπαραγωγής της κοινωνικής τάξης τους. Και τώρα θέλουν να μας πείσουν ότι τους κόφτει για τη δημόσια Παιδεία; Να την ιδιωτικοποιήσουν θέλουν – ήδη εξίσωσαν τα πτυχία με τα ιδιωτικά. Και να ικανοποιήσουν ένα δεξιό συντηρητικό ακροατήριο πουλώντας «ασφάλεια», αλλά και να προλάβουν εστίες αντίστασης, που συνήθως γεννιούνται μέσα στα Πανεπιστήμια.

● Υποστηρίζουν πως υπάρχει παραβατικότητα στα Πανεπιστήμια.

Σε κανένα Πανεπιστήμιο της Ελλάδας δεν γίνονται εγκλήματα, όπως θέλουν να μας παρουσιάσουν η κυβέρνηση και τα κυρίαρχα ΜΜΕ. Και αν έχει μικροπαραβατικότητα, συνήθως τη σπρώχνει προς τα εκει η ίδια η κυβέρνηση για να έχει μια βολική δικαιολογία καταστολής. Επίσης δεν τους κόφτουν καν οι πραγματικές ανάγκες των Πανεπιστημίων.

● Δηλαδή;

Ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή 1.400 συμβασιούχοι διδάσκοντες με διδακτορικά καλύπτουν πάγιες ανάγκες με μισθό 680 ευρώ τον μήνα, προσλαμβάνονται Οκτώβρη και απολύονται Αύγουστο; Γιατί δεν προσλαμβάνει/μονιμοποιεί αυτούς η κυβέρνηση αλλά παίρνει 1.000 αστυνομικούς; Αυτές είναι οι ανάγκες των Πανεπιστημίων; Ή αυτή είναι η εκλογική πελατεία της κυβέρνησης; Μη μας περνούν και για ηλίθιους.


INFO: Social Waste live

Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2022 από 21:00.

Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων.

Εισιτήρια: 12 ευρώ, viva.gr,

τηλέφωνο: 11876


Γράφει: Δημήτρης Κανελλόπουλος


Πηγή:εφσυν


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.