3.7.18

Η Ομάδα που Έφτιαξε το Γκράφιτι με τον Βέγγο Αγαπάει τους Κατατρεγμένους

Ένα τεράστιο γκράφιτι με τον Θανάση Βέγγο να τρέχει, όπως στην ταινία «Τι Έκανες στον Πόλεμο Θανάση;» κοσμεί την οδό Δημητρίου Γούναρη 146-156 στην Πάτρα. Η ομάδα Political Stencil είναι αυτή που βρίσκεται πίσω από το γκράφιτι που έγινε στο πλαίσιο του 3ου Διεθνούς Street Art Festival Patras | ArtWalk 3, μια ομάδα που έχει και άλλα μεγάλα έργα στο «βιογραφικό» της.

Σε επίσκεψή τους στην Κρήτη και τα Γιάννενα είχαν κάνει την προσωπογραφία του Βαγγέλη Γιακουμάκη, σημειώνοντας ως σχόλιο «Δολοφονήθηκε από λεβέντες» - το ίδιο έκαναν και για τον Κώστα Κατσούλη στην Κρήτη. Σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο, με καυστικό χιούμορ είχαν ζωγραφίσει ένα πέος δίπλα από τη φράση «Τα καλύτερα έρχονται», ενώ σε σχόλιό τους για τους πνιγμούς στο Αιγαίο έγραφαν «Σάπια καράβια τα όνειρά μας». Θα τους δεις να αφήνουν το αποτύπωμά τους με stencil σε αντιφασιστικές και απεργιακές πορείες, ενώ ένα από τα πιο γνωστά τους έργα είναι αυτό που γράφει πως «Το σεξ και η απεργία θέλουν διάρκεια».


«Είμαστε ένα σύνολο ανθρώπων τυχαίας σύνθεσης, που προέκυψε από μια αναγκαιότητα – την κάλυψη δικαστικών εξόδων ενός φίλου. Κοινό στοιχείο όλων μας είναι η τεχνική του stencil και το περιεχόμενο αυτής, το οποίο εμπεριέχει άμεσα ή έμμεσα πολιτικό μήνυμα και σχολιασμό. Για τον κυρίαρχο λόγο και τον ποινικό κώδικα, είμαστε βάνδαλοι. Για εμάς, όμως, τους φίλους, τους συντρόφους και όλους εκείνους-ες που συναινούν στην αισθητική και στην πρακτική μας, καθοριζόμαστε ως υποκείμενα πέραν της ποινικής ερμηνείας του νόμου, ορίζουμε τη δράση μας έξω από το πλαίσιο της υπερβάλλουσας αισθητικής: δίνουμε χρώμα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, σε ένα γκρίζο και ουδέτερο πολεοδομικό σύμπλεγμα, στοχεύοντας σε ένα πράγμα: να χτυπήσουμε την ψυχή του θεατή στο κέντρο -στον πολύ λίγο χρόνο που θα μαγνητίσουμε την προσοχή του-, με πρόθεση να προκαλέσουμε τη στιγμιαία αφύπνισή του. Όσο απολαμβάνουμε τη διαδικασία δημιουργίας, άλλο τόσο απολαμβάνουμε και αυτήν της εκτέλεσης. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τους αποκλεισμένους, τους αδύναμους», αναφέρουν στο site τους.


Τρία άτομα από την ομάδα που συμμετείχαν στο γκράφιτι για τον Βέγγο απαντούν με τα ψευδώνυμά τους, τόσο για το τελευταίο τους έργο που έγινε viral όσο και για το ποιο θα είναι το επόμενο «χτύπημά» τους.

VICE : Γιατί αποφασίσατε να κάνετε τον Βέγγο;
Ψυχώ Μελαχρινό Αγόρι: Επειδή μπορούμε.


Μitsos Kyklaminos : Ο μονίμως κατατρεγμένος φουκαράς, ο μπεσαλής μεροκαματιάρης, ο βιοπαλαιστής της διπλανής πόρτας, ο παλαβός πράκτορας, αλλά και ο χαμηλών τόνων ηλικιωμένος στις «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου», όπως επίσης και ο θηροφύλακας που τουφεκίζει εν ψυχρώ τον παράνομο λαθροθήρα. Αλλά και ο Βέγγος της στρατιωτικής θητείας στη Μακρόνησο ως «ανεπιθύμητος», λόγω των πολιτικών φρονημάτων του ήρωα της αντίστασης στους Ναζί πατέρα του. Γι’ αυτόν τον Βέγγο, που αγωνίζεται, τρέχει, σακατεύεται, αλλά παίρνει θέση πάντα στο πλευρό των απλών και κατατρεγμένων ανθρώπων, είναι η τοιχογραφία μας.


Averel: Αυτό που μας ώθησε είναι ο ίδιος ο Βέγγος, «ο καλός μας άνθρωπος», που για χρόνια ως λαός ταυτίζαμε τις ζωές μας με τις περιπέτειές του και όλοι λίγο-πολύ βλέπαμε τον εαυτό μας στο πρόσωπο του.

Τι πιστεύετε ότι κάνει τον Βέγγο τόσο αγαπητό;
Μ.Κ.: Είναι οι ίδιοι λόγοι που έκαναν και εμάς να αποφασίσουμε να προτείνουμε κι εντέλει να πραγματοποιήσουμε την εν λόγω τοιχογραφία - και πολλοί άλλοι φαντάζομαι, προσωπικοί για τον καθένα, αλλά σίγουρα όλοι σε αυτόν τον άνθρωπο βλέπουμε τον αγαπημένο μας παππού, τον γείτονα, τον καλό μας άνθρωπο.

Ποια ήταν η προετοιμασία για ένα τόσο μεγάλο γκράφιτι;
Ψ.Μ.Α.: Η σύλληψη της ιδέας ήταν του Mitsos Kyklaminos, το στήσιμο της μακέτας σε περιβάλλον σύγχρονης εποχής του Ψ.Μ.Α. και οι προσθαφαιρέσεις έγιναν από τον Αverel. Η εκτέλεση έγινε στην Πάτρα με τον κατάλληλο εξοπλισμό -ανυψωτικός γερανός, επαγγελματικός προτζέκτορας για το σχέδιο, κομπρεσέρ και πιστόλι βαφής για τα γεμίσματα κτλ- και ένα παχύ στρώμα ψυχής και από τους τρεις μας.


Το περιμένατε ότι θα είχε τόση μεγάλη ανταπόκριση;
A.: Σίγουρα όχι και δεν κρύβουμε ότι υπήρχαν και αμφιβολίες μεταξύ μας.


Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση για το πότε ένα γκράφιτι θεωρείται τέχνη και πότε βανδαλισμός. Ποια είναι η δική σας θέση;
Ψ.Μ.Α.: Πολύ μεγάλη συζήτηση. Εμείς πάντως, πέραν του περιεχομένου που σημασιολογικά το ιεραρχούμε πρώτο, προσέχουμε όπου αφήνουμε το στίγμα μας να έχουμε και ένα καλό αισθητικό αποτέλεσμα που να δένει με το περιβάλλον που πλαισιώνει το κομμάτι μας. Εγώ προσωπικά σέβομαι τα νεοκλασικά.

Μ.Κ.: Το γκράφιτι άνευ αδειοδότησης αποτελεί αξιόποινη πράξη και φθορά ιδιωτικής ή δημόσιας περιουσίας. Πάντα. Υπό αυτήν την έννοια, είναι βανδαλισμός. Στην περίπτωση των αδειοδοτημένων παρεμβάσεων, γίνονται ενίοτε και έργα τέχνης. Συνεπώς, δεν είναι αισθητικό το διακύβευμα, υπάρχουν ωραία και άσχημα γκράφιτι, το διακύβευμα είναι νομικό. Με άδεια είναι νόμιμο, χωρίς είναι παράνομο και βανδαλισμός. Καλές και κακές δημιουργίες, υπάρχουν και στις δύο περιπτώσεις, αλλά ο βανδαλισμός δεν αποτελεί αισθητικό όρο. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε υπάρξει βάνδαλοι, από τους ωραίους, όμως.

Τι άλλες δράσεις κάνει η ομάδα Political Stencil;
A.: Το Political Stencil έχει πολύμορφη, πολύπλευρη και αστείρευτη δράση, που πηγάζει κυρίως από την πολιτική καθημερινότητα και όχι μόνο.


Θεωρείτε ότι ένα γκράφιτι με τον Βέγγο είναι ένα πολιτικό γκράφιτι;
Μ.Κ.: Political stencil η ομάδα μας, πολιτικός ο σχολιασμός μας - και εντέλει, μια ταινία που αναφέρεται στη φασιστική κατοχή, είναι και η ίδια πολιτική. Εξάλλου, σε οργανωμένες κοινωνίες, όλα είναι πολιτική και ως εκ τούτου και τα γκράφιτι. Ακόμη και η φερόμενη ως έλλειψη πολιτικής, είναι πολιτική και αυτή κατά τη γνώμη μου είναι και η πιο επικίνδυνη.

Ποιο είναι το επόμενο γκράφιτι που ετοιμάζετε;
Ψ.Μ.Α.: Θα είναι για το δικαστικό σύστημα





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.