16.2.18

Εκεί όπου δεν γίνεται κανένας γάμος χωρίς τη «δοκιμή παρθενίας»

Η Πούνε είναι μία πολύβουη πόλη στα δυτικά της Ινδίας, που αποπνέει κοσμοπολιτισμό, με σημείο αναφοράς τις εταιρείες - γίγαντες των νέων τεχνολογιών. Όμως, στα ενδότερα του αστικού ιστού της μητρόπολης αυτής κρύβεται μια βαθιά συντηρητική κοινωνία.
Στην Ινδία του 21ου αιώνα οι νύφες υποβάλλονται την πρώτη νύχτα του γάμου στη «δοκιμή παρθενίας». Ποιά τιμωρία περιμένει τη γυναίκα που δεν είναι «ανέγγιχτη», τι συμβαίνει με τις πανίσχυρες κάστες που δίνουν εντολές για «φόνους τιμής» και πώς αντιδρούν οι ακτιβιστές που αγωνίζονται κόντρα σε θεσμοθετημένες πρακτικές αιώνων.

Στα τέλη Ιανουαρίου, στην Πούνε, τρεις νέοι άνδρες, εν προκειμένω τρεις ακτιβιστές, οι Prashant Indrekar, Saurabh Machhle και Prashant Tamchikar δέχτηκαν επίθεση από μια ομάδα 40 ατόμων. Οι τρεις ακτιβιστές αγωνίζονται για την κατάργηση της «δοκιμής παρθενίας» στην οποία υποβάλλονται οι νεαρές νύφες, ενός ταπεινωτικού «τελετουργικού» της νομαδικής φυλής Kanjarbhat.

Η κοινότητα, με διαταγή του παντσαγιάτ (του τοπικού συμβουλίου θρησκευτικών αρχηγών) ή του συμβουλίου της κάστας του χωριού, δίνει στις νεόνυμφες την πρώτη νύχτα του γάμου ένα λευκό σεντόνι. Εάν ο γαμπρός δεν επιβεβαιώσει τρεις φορές ότι η σύζυγός του ήταν παρθένα, το συμβούλιο ανακοινώνει την τιμωρία της, η οποία κατά κανόνα συνοψίζεται στον ξυλοδαρμό της και στην επιβολή προστίμου. Εάν η νύφη χαρακτηριστεί «σπασμένη» αρχίζει έρευνα για να βρεθεί ο άνδρας με τον οποίον έκανε σεξ.

Η κακοποίηση των γυναικών και ο μισογυνισμός του βαθιά ριζωμένου αυτού «θεσμού» ήταν που ώθησαν την 26χρονη Priyanka Tamaichikar να συμμετάσχει στην καμπάνια «Stop the V-Ritual», όπως λέει η ίδια στο aljazeera.com. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο από νέους ανθρώπους οι οποίοι δημιούργησαν στο WhatsApp την ομάδα «Stop the V-Ritual» (το γράμμα V αφορά την «παρθενία»).

Η εμμονή των ανδρών με το γυναικείο σώμα
Η Priyanka είναι μία από τις δεκάδες γυναίκες της κοινότητας που εκφράζουν δημόσια την αντίθεση τους σε αυτό που χαρακτηρίζουν «έθιμο κατά των γυναικών».

«Είμαι αποφασισμένη να μην αφήσω κανένα παντσαγιάτ να με υποβάλει σε δοκιμή παρθενίας. Θα μιλήσω με τον σύντροφό μου. Το τελετουργικό αυτό είναι προσβολή στη γυναικεία αξιοπρέπεια», λέει η Priyanka η οποία εργάζεται σε εταιρεία real-estate.

«Κανένας γάμος δεν γίνεται χωρίς τη δοκιμή παρθενίας. Το συμβούλιο μάς λέει ότι οι γυναίκες δεν πρέπει να ‘ξεφεύγουν από τον έλεγχο’ τους. Λένε ότι οι γυναίκες θα επιδοθούν σε ‘παράνομες’ σωματικές σχέσεις αν δεν έχουν τον φόβο ότι τις περιμένει το τεστ αυτό. Η ερώτησή που απευθύνουμε στα συμβούλια είναι: Ποιο είναι το τεστ παρθενίας για τους άνδρες;» λέει η Priyanka στο Al Jazeera.

Η εμμονή με το γυναικείο σώμα και η πριμοδότηση της παρθενίας είναι ανησυχητικά φαινόμενα, δηλώνουν ακτιβιστές για τα δικαιώματα των γυναικών. «Ας τελειώνουμε με τις πατριαρχικού τύπου πρακτικές. Αυτό ισχύει για όποια κοινωνία τις αποδέχεται. Και επειδή οι εκκλήσεις για αλλαγές μέσα από την ίδια την κοινότητα είναι ισχυρές, οι θεματοφύλακες της πατριαρχίας είναι πολύ θυμωμένοι» λέει η Kavita Krishnan, γραμματέας της Ένωσης Προοδευτικών Γυναικών της Ινδίας.

Σύμφωνα με τους ακτιβιστές η εντολή του συμβουλίου υπογραμμίζει τον μισογυνισμό της άποψης ότι η παρθενία είναι ζήτημα «τιμής» και προειδοποιεί τις γυναίκες της φυλής Kanjarbhats, ότι εάν αντιταχθούν στη δοκιμή που επιβάλει το παντσαγιάτ είναι γυναίκες «χαλαρών ηθών».

Εντολές για «φόνους τιμής»
Ο Prashant Indrekar, μέλος της πρωτοβουλίας «Stop the V-Ritual», ήταν μεταξύ των ανδρών οι οποίοι έπεσαν θύματα ξυλοδαρμού κατά τη διάρκεια ενός γάμου.

«Ήταν Κυριακή βράδυ και ήμουν καλεσμένος σε έναν γάμο στο Pimpri. Μέχρι τις 11.30 τη νύχτα, το Panchayat συζητούσε το ‘τελετουργικό’. Οι άνθρωποι που ήταν εκεί γνώριζαν την αντίθεση μου και τη συμμετοχή μου στην καμπάνια. Ήμουν στο δρόμο, έξω από τον χώρο της γαμήλιας γιορτής, όταν είδα δύο φίλους μου να ξυλοκοπούνται άγρια από μια ομάδα 40 ανθρώπων. Έτρεξα να βοηθήσω. Με χτύπησαν κι εμένα. Κάναμε καταγγελία στην αστυνομία και ακολούθησαν συλλήψεις» λέει ο Prashant στο Jazeera.

Τόσο η Priyanka όσο και ο Prashant δέχονται απειλές από τους υποστηρικτές της παρωχημένης, οπισθοδρομικής αυτής πρακτικής. Σύμφωνα με αστυνομικό τμήμα του Pimpri στην Πούνε συνελήφθησαν τέσσερα από τα πέντε άτομα που κατονομάζονταν στην καταγγελία. Οι υπόλοιποι ήταν «ανώνυμος όχλος που δεν μπορούσε να ταυτοποιηθεί». «Οι τέσσερις συλληφθέντες παρουσιάστηκαν ενώπιον δικαστηρίου. Δεν έχουμε ενημέρωση για οποιαδήποτε είδους απειλής προς τους ακτιβιστές που αντιτίθενται στο αποκαλούμενο τελετουργικό» δήλωσε ο Raju Ramchandra Thuval, βοηθός επιθεωρητή της αστυνομίας.

Τα συμβούλια του χωριού -μη εκλεγμένα σώματα που αποτελούνται μόνο από άνδρες- έχουν εξαπλωθεί σε ολόκληρη την Ινδία και εκδίδουν αποφάσεις, μεταξύ των οποίων οι εντολές για «φόνους τιμής» όσων ζευγαριών δεν παντρεύονται σύμφωνα με αυτά που ορίζουν η παράδοση και η ιεραρχία. Στην άκαμπτη πατριαρχική κοινωνία των Kanjarbhat στην πολιτεία Μαχαράστρα, τα συμβούλια του χωριού είναι τόσο ισχυρά ώστε είναι σε θέση να θέσουν υπό αμφισβήτηση ακόμη και το δίκαιο περί ιδιοκτησίας.

«Αυτό που συμβαίνει είναι ενάντια στα ανθρώπινα δικαιώματα όπως αυτά υπαγορεύονται για κάθε πολίτη από το Σύνταγμα της Ινδίας. Η δοκιμή παρθενίας γίνεται μέσω ενός παράλληλου εξωδικαστικού μηχανισμού, καθώς κάθε συμβούλιο λειτουργεί ως παράλληλη κυβέρνηση» εξηγεί ο ακτιβιστής Hamid Dabholkar. «Η απειλή του κοινωνικού αποκλεισμού χρησιμοποιείται ως όπλο προκειμένου να αποτραπούν οι διαμαρτυρίες. Η κοινότητα των Kanjarbhat πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η πρακτική αυτή είναι και η καταστροφή της. Το κράτος πρέπει να διασφαλίσει ότι δεν γίνονται τέτοιες παράνομες πράξεις», πρόσθεσε.

Παράδοση και νόμοι
Η παράδοση δεν έχει νομική κατοχύρωση, αλλά οι επαναλαμβανόμενες πρακτικές κάθε κουλτούρας, όπως τα τεστ παρθενίας υποστηρίζονται από την κοινωνία.

Ο Vivek Tamaichekar, που πρωτοστάτησε στη δημιουργία του «Stop the V-Ritual», φοιτητής στο Ινστιτούτο Κοινωνικών Επιστημών Tata της Βομβάης, εξηγεί ότι η κοινότητα είναι εμμονική με τη «διατήρηση της καθαρότητας της κάστας». «Το panchayat είναι ο θεματοφύλακας της παράδοσης εξού και θέτει τα μέτρα της γυναικείας αγνότητας. Το δωμάτιο όπου οι νεόνυμφοι περνούν την πρώτη νύχτα του γάμου απολυμαίνεται, τα αιχμηρά αντικείμενα αφαιρούνται, τα βραχιόλια της νύφης μετριούνται ένας προς ένα, έτσι ώστε να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει τίποτα για να προκαλέσει αιμορραγία στον εαυτό της» λέει ο Vivek στο Al Jazeera.

«Οι Ινδοί μιλάνε για απελευθέρωση και παγκοσμιοποίηση. Τι σημαίνει όμως, αυτό για την κοινότητά μου; Το panchayat ασκεί τεράστια πίεση στις οικογένειες. Με τη σειρά τους οι οικογένειες λένε στα κορίτσια τους ‘σας στέλνουμε στο κολέγιο, σας αφήνουμε να φοράτε τζιν. Αυτή η ελευθερία δεν είναι αρκετή για σας;. Οι άνδρες θέλουν τις συζύγους τους σαν να είναι σφραγισμένα πακέτα».

Παρά το γεγονός ότι η «δοκιμή παρθενίας» είναι τελετουργικό που ασκείται αποκλειστικά από την κοινότητα Kanjarbhat στην Ινδία, η καταπιεστική πατριαρχία δεν περιορίζεται σε κάποια συγκεκριμένη ομάδα.

Οι δολοφονίες ανδρών και γυναικών που τολμούν να παντρευτούν σύντροφο εκτός της κάστας τους συνεχίζονται στα χωριά της βόρειας Ινδίας. Οι παράνομες αμβλώσεις εμβρύων θηλυκού γένους, αλλά και η απόρριψη γυναικών από πεθερές επειδή δεν διαθέτουν την προίκα που θέλουν επίσης, συνεχίζονται και μάλιστα, με αμείωτη ένταση.

«Πρακτικές όπως η δοκιμή παρθενίας αποσκοπούν στο να κρατήσουν τις γυναίκες περιορισμένες σε έναν εξ ολοκλήρου δευτερεύοντα ρόλο, λέει η Priyanka. «Όταν οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ως αδύναμες, αισθάνονται και αδύναμες. Αυτό σημαίνει ότι οι άνδρες μπορούν να κάνουν κουμάντο για πάντα».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου