27.2.18

Η Σεξουαλική Παρενόχληση Νοικιάζει Δωμάτια σε Ξενοδοχεία Ημιδιαμονής της Αθήνας

Έχουμε δει κατά καιρούς διαφημίσεις που θίγουν τις γυναίκες με ποικίλους τρόπους, είτε κάνοντας body shaming είτε προβάλλοντας σεξιστικά πρότυπα - οι θηλυκοί άνθρωποι του πλανήτη γινόμαστε καθημερινά αποδέκτες του συνδυασμού μάρκετινγκ + πατριαρχία.

Χθες, έκανε την εμφάνισή του άλλο ένα διαμάντι σε αυτόν τον μαγικό κόσμο των social media. Μια διαφήμιση από ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής έκανε δώρο σε δέκα υπερτυχερούς μια ημιδιαμονή στο νέο ξενοδοχείο τους, εντελώς δωρεάν. Οι συμμετέχοντες απλώς θα έπρεπε να αφήσουν ένα χιουμοριστικό σχόλιο σχετικά με το εάν πιστεύουν πως φταίνε μόνο οι άνδρες όταν υπάρχει σεξουαλική παρενόχληση στα γραφεία. Την ανάρτηση συνόδευαν φυσικά και τέσσερις φωτογραφίες για να πείσουν για την «πλακίτσα» της υπόθεσης.

Ναι, γιατί όχι; Γιατί να μην κάνουμε ένα αστείο για όλες εκείνες τις εργαζόμενες που πηγαίνουν καθημερινά στη δουλειά τους και δέχονται παρενοχλήσεις από τους προϊσταμένους τους. Να κάνουμε λίγη πλάκα με όλες εκείνες τις γυναίκες που σκέφτονται πως θα χάσουν τη δουλειά τους εάν καταγγείλουν την ανάρμοστη συμπεριφορά, τα σεξιστικά σχόλια και τη ματσίλα τού κάθε εργοδότη, που θεωρεί πως επειδή πληρώνει κάποια για να κάνει τη δουλειά της, αυτόματα θεωρεί ότι θα έχει και το δικαίωμα να παραβιάζει τον ατομικό της χώρο ή να περιμένει από εκείνη πως θα παρέχεις κι άλλες υπηρεσίες.

Και γιατί να κάνουμε πλάκα με αυτό; Για να κερδίσουμε μια ημιδιαμονή σε ένα ξενοδοχείο. Για 20-25 ευρώ, δηλαδή, ας μειώσουμε τη γυναικεία αξιοπρέπεια και ας κανονικοποιήσουμε την κουλτούρα του βιασμού και την αντικειμενικοποίηση του γυναικείου σώματος. Ας συμπεριφερθούμε με κάμποση φτήνια για να κερδίσουμε έναν πελάτη παραπάνω.

Φυσικά, δεν φταίνε τα ξενοδοχεία ημιδιαμονής γι’ αυτού του είδους την αποκτήνωση. Αυτά, καλά κάνουν και υπάρχουν για να σώζουν παράνομους έρωτες, «άστεγα» ζευγαράκια, ανθρώπους που θέλουν να ανανεώσουν τις σχέσεις τους ή οτιδήποτε φιλοξενείται εκεί τις ώρες της μίσθωσης του δωματίου. Γι’ αυτήν τη διαφήμιση φταίει η πατριαρχία. Και ενδεχομένως ένα κακό τμήμα μάρκετινγκ, όμως πρωτίστως και θεμελιωδώς η πατριαρχία. Σε έναν κόσμο απαλλαγμένο από έμφυλες ανισότητες, άλλωστε, οι διαφημίσεις των ξενοδοχείων θα ήταν προσαρμοσμένες έτσι ώστε να προωθούν υπηρεσίες που θα τις χαίρονται γυναίκες και άνδρες εξίσου. Δεν θα ήταν φτιαγμένες έτσι ώστε να προμοτάρουν την κουλτούρα του βιασμού προέρχεται από τη γνωστή φράση «τα ήθελε ο οργανισμός της».

Διότι το μάρκετινγκ προσαρμόζεται και λειτουργεί διαδραστικά με το αγοραστικό κοινό. Δημιουργείται μια εικόνα, μια ιδέα, μια φαντασίωση επειδή κάποιος πόνταρε πως μια μερίδα ανθρώπων θα τη βρει ελκυστική. Επειδή κάποιος πίστεψε πως θα κάνει τον δέκτη και τον καταναλωτή να ταυτιστεί με το νόημα και το μήνυμα που θέλει να περάσει μέσω αυτού του μηχανισμού διακίνησης ιδεών που λέγεται «διαφήμιση». Και ναι, ανάμεσα στα σχόλια της ανάρτησης υπήρχαν και κάποιοι που θεώρησαν πως είναι φυσιολογικό να κάνουν κάποιο αστείο για τη σεξουαλική παρενόχληση στον εργασιακό χώρο για να κερδίσουν το υπέροχο δώρο των τεσσάρων ωρών σε ένα ξενοδοχείο.

Το θετικό είναι πως σε αυτή την περίπτωση, τα αρνητικά μηνύματα των χρηστών που αποδοκίμασαν τη διαφήμιση ήταν πολύ περισσότερα από εκείνους που αποφάσισαν να «κάνουν πλάκα». Η σελίδα αναγκάστηκε να κατεβάσει το περιεχόμενο ή τουλάχιστον το έκανε «μη ορατό». Και σε μια εποχή που η δυναστεία του φαλλοκρατισμού ζει και και βασιλεύει, οι άμεσες αντιδράσεις –έστω και στο Διαδίκτυο- είναι απαραίτητες. Το πρόβλημα φυσικά παραμένει, όσο θα υπάρχουν άνθρωποι που στον βωμό του κέρδους ή των προνομίων θα σκέφτονται πως έχουν τη δυνατότητα να υποτιμήσουν το γυναικείο φύλο. Κανείς μας δεν γελάει ούτε και μπορεί να αστειευτεί με το δικαίωμα στην ασφαλή εργασία, με την ανισότητα και τη γυναικεία, ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Αν είσαι θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης, θύμα έμφυλης διάκρισης ή βίας, μη γελάς μ’ αυτό. Κατάγγειλέ το.

Άννα Νίνη από https://www.vice.com/gr/article/9kz8bp/h-se3oyalikh-parenoxlhsh-noikiazei-dwmatia-se-3enodoxeia-hmidiamonhs-ths-a8hnas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.