1.11.18

Όπλα για Αγόρια, Κούκλες για Κορίτσια - Ο Σεξισμός Ξεκινά από τους Διαδρόμους Παιχνιδιών ​

Είμαι λίγο πριν από τα 30 μου και είναι η περίοδος που ξεκινούν σιγά-σιγά να με καλούν σε μαιευτήρια, βαφτίσια και παιδικά πάρτι. Όχι την οικογένειά μου. Σκέτο, εμένα. Στην πραγματικότητα, η διαδικασία επιλογής δώρου για παιδάκια θα έπρεπε να είναι διασκεδαστική, όμως για μένα είναι σκέτη σπαζοκεφαλιά.
Γιατί; Επειδή κάθε φορά προσπαθώ να αποφύγω το σεξιστικό δίπολο «ροζ για τα κοριτσάκια-γαλάζιο για τα αγοράκια» - πιστέψτε με, αν μπείτε σε ένα κατάστημα παιδικών ρούχων και παιχνιδιών, θα καταλάβετε ότι δεν είναι κάτι εύκολο. Έτσι, γίνομαι αυτή η φίλη της μαμάς ή του μπαμπά που φέρνει κάτι unisex - κάποιο βιβλίο, κάποιο επιτραπέζιο, κάποιο παζλ, κάτι τέλος πάντων χωρίς πριγκίπισσες για τα κορίτσια και χωρίς όπλα για τα αγόρια. Ξέρω ότι μπορεί να μη σώσει το δικό μου δώρο τα παιδιά από τον σεξισμό των παιχνιδιών, όμως αν έχω την επιλογή, γιατί να μην το κάνω; Η Δήμητρα Κογκίδου είναι καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Πρόεδρος της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του ΑΠΘ, έχει γράψει το βιβλίο Πέρα από το Ροζ και το Γαλάζιο-Όλα τα Παιχνίδια για Όλα τα Παιδιά (εκδ. Επίκεντρο) και ασχολείται εντατικά με το ζήτημα, είναι δηλαδή ο κατάλληλος άνθρωπος, για να εξηγήσει το φαινόμενο, αλλά και τις προεκτάσεις του.

VICE: Προτού καν γεννηθεί ένα παιδί, γνωρίζοντας το φύλο του, γονείς, συγγενείς και φίλοι γεμίζουν το δωμάτιο ροζ παιχνίδια και ρούχα για τα κορίτσια ή γαλάζια για τα αγόρια. Γιατί συμβαίνει αυτό και γιατί είναι λάθος; 
Δήμητρα Κογκίδου: «Σεξισμός από την κούνια», μου είχε πει μια έγκυος φίλη πριν από πάρα πολλά χρόνια, όταν πήγε με τη μαμά της να αγοράσουν τα πρώτα μωρουδιακά. «Θέλετε για αγοράκι ή για κοριτσάκι;», είναι συνήθως η πρώτη ερώτηση. Προϊόντα «κατάλληλα» για το φύλο του παιδιού. Διαφορετικά στιλ και χρώματα στα πρώτα ρουχαλάκια, στα σεντόνια και στις κουβέρτες, στη διακόσμηση του δωματίου και στα πρώτα παιχνίδια που αντανακλούν τις απόψεις των ενηλίκων για τους έμφυλους ρόλους. Αν και ευαισθητοποιημένη η φίλη σε θέματα φύλου, δεν είχε προσέξει μέχρι τότε τη μεγάλη έκταση του έμφυλου διαχωρισμού σε όλα τα είδη για παιδιά – ξεκινώντας από τα βρεφικά. Μου μετέφερε, επίσης, την έκπληξη της μαμάς της για το γεγονός ότι στη δική της εποχή δεν ήταν τόσο έντονο το φαινόμενο. Η διαφοροποίηση του ανδρισμού από τη θηλυκότητα αντικατοπτρίζεται σήμερα σε μια ποικιλία προϊόντων για παιδιά, που έχουν πλέον έντονα έμφυλα χαρακτηριστικά - παιχνίδια, ρούχα, σχολικά είδη, ηλεκτρονικά παιχνίδια, ταινίες για παιδιά, νεανικά περιοδικά, τρόφιμα που προορίζονται ειδικά για παιδιά, είδη διακόσμησης παιδικών δωματίων, είδη φροντίδας για παιδιά.

Πώς έχουν συμβάλλει σε αυτό τα media και το marketing; 
Το ίδιο ισχύει γενικότερα και στην κουλτούρα των ΜΜΕ. Έτσι, από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο κόσμος είναι βαθιά διχοτομημένος ως προς το φύλο, ότι τα αγόρια και τα κορίτσια είναι διαφορετικά, ντύνονται με διαφορετικά ρούχα, συμπεριφέρονται με διαφορετικό τρόπο και παίζουν με διαφορετικά παιχνίδια. Αυτό, εκ πρώτης όψεως είναι παράδοξο, ερμηνεύεται, όμως, αν διερευνήσουμε τον ρόλο του μάρκετινγκ στον τομέα των παιχνιδιών, αλλά και συνολικά όλων των προϊόντων που απευθύνονται σε μικρά παιδιά. Πρόκειται για έμφυλο marketing που φαίνεται να έχει αποσυνδεθεί από τις ευρύτερες αλλαγές στην κοινωνία, στον τομέα της ισότητας των φύλων. Αυτή η επιλογή είναι επικερδής για τις επιχειρήσεις, καθώς έχουν χωριστές αγορές, που καθεμία έχει τα δικά της διακριτά προϊόντα. Έχει, όμως, κοινωνικό κόστος, καθώς η πρώιμη διχοτόμηση των ενδιαφερόντων και των δραστηριοτήτων των παιδιών συμβάλει στην αναπαραγωγή των έμφυλων στερεοτύπων και έτσι περιορίζουν την ολόπλευρη ανάπτυξής τους, την εκπαιδευτική επιτυχία και τις επαγγελματικές τους επιλογές αργότερα.

Στα πολυκαταστήματα παιχνιδιών βλέπουμε πολλές φορές ξεχωριστούς διαδρόμους για τα αγόρια και ξεχωριστούς για κορίτσια. Αν αφήσουμε ένα κορίτσι χωρίς να το κατευθύνουμε, προς ποιον διάδρομο πιστεύετε ότι θα πάει; 
Τα παιχνίδια διδάσκουν στα παιδιά τα έμφυλα στερεότυπα με πολλούς τρόπους. Κάποιοι από αυτούς είναι: η συσκευασία του παιχνιδιού, η τοποθέτησή του στα σημεία πώλησης και η διαφήμιση. Πολύ συχνά διατυπώνονται ερωτήματα σχετικά με τις διαφορετικές επιλογές παιχνιδιών από αγόρια και κορίτσια, όταν δίνεται δυνατότητα επιλογής στα καταστήματα παιχνιδιών ή σε άλλους χώρους. Αυτό θυμίζει το ερώτημα: «Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;». Η αγορά κατακλύζεται με παιχνίδια και άλλα παιδικά είδη που έχουν έμφυλα χαρακτηριστικά ως μια πρακτική διαφοροποίησης του ανδρισμού από τη θηλυκότητα. Στο πλαίσιο αυτής της έμφυλης διχοτόμησης όλων των προϊόντων για παιδιά, οι επιλογές των παιδιών δεν μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστες από τις πρώιμες επιλογές των ενηλίκων και από τη συνεχή πίεση για συμμόρφωση στις έμφυλες επιταγές που ασκείται σε αυτά -άμεσα ή έμμεσα- από πολλές πηγές. Μήπως θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν «διδάσκουμε» ήδη στα παιδιά μας τι παιχνίδια θα προτιμούν, κάνοντας εμείς πρώιμες επιλογές - από την ετοιμασία του παιδικού δωματίου και την αγορά του παιδικού εξοπλισμού, προτού ακόμη γεννηθούν, μέχρι την επιλογή των παιχνιδιών από πολύ νωρίς με έμφυλα κριτήρια; Ας αναρωτηθούμε, επίσης, πόσο ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να παίζουν με όλα τα παιχνίδια. Η βιολογία δεν νομιμοποιεί την έμφυλη διχοτόμηση των παιχνιδιών. Σίγουρα το έμφυλο μάρκετινγκ της βιομηχανίας των παιχνιδιών ευθύνεται σε ένα μεγάλο βαθμό για τις επιλογές αυτές, αλλά η πόλωση που επιβάλλει η έμφυλη διχοτόμηση είναι αποτέλεσμα συσωρευτικών διαδικασιών.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει την κούκλα Barbie ή τύπου Barbie σε διάφορες παραλλαγές. Τι σημαίνει αυτό;
Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι κούκλες μόδας που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για μικρά παιδιά συνδέονται τόσο πολύ με μια αντικειμενοποιημένη σεξουαλικότητα και μαθαίνουν στα κορίτσια ότι πρέπει να επιδιώξουν αυτό το τέλειο πρότυπο ομορφιάς, ότι η ομορφιά είναι το βασικό συστατικό της γυναικείας ταυτότητας και πρέπει να την κυνηγούν. Μια από τις πρώτες κούκλες μόδας ήταν η Barbie και για χρόνια αντιπροσώπευε τις κυρίαρχες επιταγές της θηλυκότητας. Η Barbie έχει αποδοκιμαστεί πολλές φορές για τα πρότυπα ομορφιάς που περνάει στα μικρά κορίτσια, έχει ασκηθεί πολλή κριτική για τις μη ρεαλιστικές αναλογίες του σώματός της και αυτό έχει επηρεάσει και τις πωλήσεις της. Η Mattel έχει αποφασίσει να το αλλάξει αυτό και έτσι κυκλοφόρησε νέα μοντέλα Barbie, πιο κοντές, πιο παχουλές, με άλλο χρώμα επιδερμίδας ή μαλλιών και κούκλες εμπνευσμένες από ιστορικά και σύγχρονα γυναικεία πρότυπα από όλο τον κόσμο, για να εμπνεύσουν τα κορίτσια.

Τα τελευταία χρόνια, η Barbie είναι διαθέσιμη σε αρκετούς επαγγελματικούς ρόλους – για παράδειγμα, έγινε και υποψήφια για την Προεδρία και επιχειρηματίας. Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί θετική εξέλιξη, αν δίδασκε συγκεκριμένες δεξιότητες στα κορίτσια - πέρα από το γεγονός ότι είναι μοντέλο ρόλου. Εξακολουθεί να είναι μια πολύ λεπτή γυναίκα με αναλογίες μοντέλου και τα κορίτσια παίρνουν το μήνυμα ότι η τέλεια, ελκυστική και κοινωνικά αποδεκτή και επιτυχημένη γυναίκα είναι λεπτή, λαμπερή, χαρούμενη. Ακόμη και η νέα κούκλα Barbie-υπερηρωίδα που πρωταγωνιστεί στην ταινία Barbie-Η Σούπερ Πριγκίπισσα ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη λογική των «ροζ» κοριτσίστικων παιχνιδιών. Τα νέα βιντεάκια της Barbie στρέφονται στην ενδυνάμωση των κοριτσιών και για πρώτη φορά σε διαφήμιση κούκλας Barbie -σε εκείνην της Moschino Barbie- συμμετέχει και ένα αγοράκι. Σήμερα, υπάρχουν νέες τάσεις στο μάρκετινγκ των παιχνιδιών.


Είναι ένα δείγμα ότι οι εταιρείες σιγά-σιγά κατανοούν την ευθύνη τους στη διαιώνιση αρνητικών προτύπων ή είναι ένα ακόμη κόλπο του marketing; 
Ορισμένες κατασκευάστριες εταιρείες παράγουν παιχνίδια σε μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων, αποφεύγοντας τον περιορισμό ροζ ή γαλάζιο. Έμποροι λιανικής πώλησης παιχνιδιών αλλάζουν σταδιακά την προσέγγισή τους, κάνουν κατηγοριοποιήσεις παιχνιδιών χωρίς άμεση ή έμμεση αναφορά στο φύλο, με την ηλικία, τον τύπο του παιχνιδιού ή της δραστηριότητας κ.ά., και γενικά χρησιμοποιούν περισσότερο «ουδέτερο ως προς το φύλο» marketing, με τέτοιον τρόπο που ενθαρρύνει όλα τα παιδιά να τα εξερευνήσουν. Οι κατασκευάστριες εταιρείες και οι έμποροι έχουν γενικά μια ηθική ευθύνη να προωθούν προϊόντα που έχουν θετική επίδραση στα παιδιά και να ελαχιστοποιούν τις αρνητικές συνέπειες. Θεωρώ, πάντως, ότι δεν κατανοούν πλήρως την ευθύνη τους, ούτε έχουν λάβει αρκετά σοβαρά υπόψη τους το δικαίωμα των παιδιών για υγιή ανάπτυξη και την ευθύνη όλων στην κοινωνία -συμπεριλαμβανομένου του επιχειρηματικού κόσμου- να το υπερασπισθεί.

Οι διακρίσεις στα παιχνίδια έχουν επιπτώσεις μόνο στα κορίτσια ή και στα αγόρια; 
Η έμφυλη διχοτόμηση των παιχνιδιών βλάπτει τόσο τα κορίτσια, όσο και τα αγόρια. Για παράδειγμα, τα αγόρια συχνά δεν έχουν εμπειρίες με παιχνίδια που δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανατροφής και οικιακής ευθύνης και επιπλέον δεν δίνεται συχνά η δυνατότητα να αποκτήσουν πρώιμα ενδιαφέροντα και δεξιότητες που μπορεί να τα οδηγήσουν σε καριέρες σε επαγγέλματα παροχής φροντίδας, εκπαίδευσης για μικρά παιδιά κ.ά. Επίσης, πάρα πολλά «κοριτσίστικα» παιχνίδια προωθούν ένα συγκεκριμένο πρότυπο ομορφιάς, ενώ παράλληλα, διδάσκουν στα κορίτσια πόσο σημαντική είναι η εμφάνιση για την κοινωνική αποδοχή, κάτι που μπορεί να θεωρηθεί επιζήμιο για τη διαμόρφωση των στόχων της ζωής τους και τις μελλοντικές προοπτικές τους, τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική ζωή.


Πώς;
Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι τα παιχνίδια αυτά έχουν αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά και κατά συνέπεια μπορεί να επηρεάσει τις εκπαιδευτικές επιλογές και τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό μελλοντικά. Ο κυριότερος, λοιπόν, λόγος για τον οποίο ο έμφυλος διαχωρισμός των παιχνιδιών θεωρείται επιβλαβής είναι επειδή τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία εκτίθενται συνεχώς σε έμφυλα στερεότυπα, τα περισσότερα από τα οποία αποδέχονται ως πραγματικά, καθώς δεν μπορούν ακόμη να τα αξιολογήσουν κριτικά. Για τον λόγο αυτό υπάρχει μεγάλη αναγκαιότητα για «ουδέτερα ως προς το φύλο» παιχνίδια, έτσι ώστε τα παιδιά να επιλέγουν ελεύθερα να ασχοληθούν με τα παιχνίδια που τα ελκύουν και να διαμορφώσουν την έμφυλη υποκειμενικότητά τους.

Δεν είναι λίγοι οι γονείς που μπορεί να πουν στον γιο τους, «Τι παίζεις με κούκλες, κορίτσι είσαι;» ή στην κόρη τους, «Μην παίζεις με στρατιωτάκια, τι είσαι, αγόρι;» και μέσα στα λόγια τους αυτά να κρύβονται και ομοφοβικές αντιλήψεις. Τι λάθη κρύβουν αυτές οι νοοτροπίες στο μεγάλωμα των παιδιών; 
Οι κυρίαρχες μορφές ανδρισμού και θηλυκότητας καθορίζουν τα «αγορίστικα» και τα «κοριτσίστικα» παιχνίδια, κατά συνέπεια η υπέρβαση των κοινωνικών προδιαγραφών του φύλου αναφέρεται κυρίως στις μορφές που «ηγεμονεύουν». Κατά τη γνώμη μου, το ζήτημα είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να βιώνουν τις επιθυμίες τους να παίξουν με όλα τα παιχνίδια ως θεμιτές και φυσιολογικές επιλογές και να μην εξαναγκάζονται να προσαρμοσθούν ή να υποφέρουν από τις άκαμπτες νόρμες των έμφυλων κατηγοριοποιήσεων. Να λάβουμε υπόψη μας ότι όσο τα παιχνίδια που κατασκευάζονται και πωλούνται σήμερα γίνονται όλο και πιο έμφυλα, τόσο το κοινωνικό κόστος της υπέρβασης των ορίων και η πίεση των συνομηλίκων για συμμόρφωση είναι μεγάλη - για τα παιδιά και για τους μεγάλους. Αυτό οδηγεί τους γονείς να επιμένουν σε παιχνίδια κατάλληλα για το φύλο των παιδιών τους -ιδιαίτερα για τα αγόρια- είτε επειδή σκέφτονται το κοινωνικό κόστος για αγόρια, αν υπερβούν τις κανονικότητες για το φύλο τους και εισέλθουν στη ζώνη του «ροζ» σε μια κοινωνία ομοφοβική, είτε επειδή πρόκειται για δική τους επιθυμία συμμόρφωσης στα έμφυλα στερεότυπα. Τα αγόρια στιγματίζονται περισσότερο, όταν υπερβούν την έμφυλη διχοτόμηση στα παιχνίδια, γεγονός που προέρχεται από τον μισογυνισμό, την ομοφοβία και την τρανσφοβία. Με το να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αλλάξουν, στην πράξη συντασσόμαστε μακροπρόθεσμα με αυτούς που τα εκφοβίζουν και όχι με τα παιδιά μας. Βραχυπρόθεσμα, μπορεί να προστατεύουμε τα παιδιά, αλλά μακροπρόθεσμα τα διδάσκουμε ότι πιο σημαντικό δεν είναι τι πραγματικά θέλουν ή νιώθουν, αλλά η διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης.

Πόσο εύκολο είναι σήμερα κάποιος να μεγαλώσει το παιδί του με «ουδέτερα προς το φύλο» παιχνίδια, δεδομένου ότι το παιδί μεγαλώνοντας θα βλέπει τέτοια παιχνίδια στην τηλεόραση ή στα χέρια συμμαθητών του και θα επηρεάζεται; 
Δεν υπάρχουν πάρα πολλά «ουδέτερα ως προς το φύλο» παιχνίδια στην αγορά, για να επιλέξουμε για τα παιδιά, ούτε είναι δυνατόν να τα αποτρέψουμε τελείως να παίζουν με παιχνίδια που θεωρούνται κυρίως «αγορίστικα» ή «κοριτσίστικα», καθώς δεν είναι δυνατόν να μείνουν τελείως ανεπηρέαστα από το τι θα «πρέπει» να τους αρέσει και τι όχι ή με ποια παιχνίδια θα «πρέπει» να παίζουν σύμφωνα με το φύλο τους. Δεν υπάρχει κάτι κακό, αν τα αγόρια και τα κορίτσια έπαιζαν με «αγορίστικα» ή «κοριτσίστικα» παιχνίδια αντίστοιχα, σε λογικό πλαίσιο. Είναι πολύ σημαντικό, όμως, τα παιδιά να ενθαρρύνονται και να έχουν πρόσβαση σε μια ευρεία ποικιλία παιχνιδιών, καθώς αυτό μεγιστοποιεί τις ευκαιρίες τους για μάθηση και την ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων σε διάφορους τομείς.

Πώς μπορούμε να το πετύχουμε όταν παίζουμε με τα παιδιά μας; 
Όταν και εμείς οι μεγάλοι παίζουμε με τα παιδιά, είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για την αποδόμηση των έμφυλων στερεοτύπων ή/και την εξοικείωσή τους με παιχνίδια που δεν θεωρούνται «κατάλληλα για το φύλο τους». Για παράδειγμα, μπορούμε να εξηγήσουμε ότι πολλές κούκλες μόδας έχουν εξωπραγματικές αναλογίες σώματος, ότι τα ψηλά τακούνια δεν είναι πρακτικά στην καθημερινότητα, ότι η εμφάνιση δεν είναι το κύριο προσόν ενός ανθρώπου κ.α. Ταυτόχρονα με το τι μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά μας, ως καταναλωτές/τριες θα πρέπει να προσπαθήσουμε να ελαχιστοποιήσουμε την αγορά έμφυλων παιχνιδιών για τα παιδιά, να απαιτήσουμε να έχουμε τη δυνατότητα για περισσότερες επιλογές «ουδέτερων ως προς το φύλο» παιχνιδιών, για περισσότερα καινοτόμα παιχνίδια σε ένα ευρύ φάσμα χρωμάτων και θεμάτων, που θα ανατρέπουν τα έμφυλα στερεότυπα και θα προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις.


Υπάρχει κάποιο κίνημα που να μιλά και να έχει κάνει ακτιβιστικές παρεμβάσεις για τον ρόλο των παιδικών παιχνιδιών στο εξωτερικό ή και στην Ελλάδα; 
Τα τελευταία χρόνια, αρκετοί άνθρωποι και οργανώσεις σε όλον τον κόσμο έχουν ξεκινήσει να αμφισβητούν την έμφυλη διχοτόμηση των παιχνιδιών και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την κατάργησή της. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η οργάνωση Let Toys Be Toys – For Girls and Boys ξεκίνησε στα τέλη του 2012 και εξελίχθηκε σε μια δυναμική οργάνωση που έχει αναλάβει πολλές πρωτοβουλίες, για να πάψει ο αυστηρός διαχωρισμός ανάμεσα σε παιχνίδια «για αγόρια» και παιχνίδια «για κορίτσια». Στην Αυστραλία, το 2013 δημιουργήθηκε η οργάνωση Play Unlimited. Αλλά και στην Ελλάδα θα πρέπει να υπάρξει μια καμπάνια για την καταπολέμηση της έμφυλης διχοτόμησης των παιχνιδιών. Για τον λόγο αυτό, σε πρώτη φάση δημιούργησα τη σελίδα στο Facebook «Όλα τα Παιχνίδια για Όλα τα Παιδιά». Από το ακαδημαϊκό έτος 2015-16, προσφέρεται το μάθημα «Φύλο και Παιχνίδι» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Επίσης, εκδόθηκε το βιβλίο μου Πέρα από το Ροζ και το Γαλάζιο-Όλα τα Παιχνίδια για Όλα τα Παιδιά, από τις εκδόσεις Επίκεντρο.

Το βιβλίο μου που εκδόθηκε το 2015, καθώς και η πρόσφατη ενασχόλησή μου με το θέμα του έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών αποτέλεσε την έμπνευση για δύο Πανελλήνιους Μαθητικούς Διαγωνισμούς που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, σε συνεργασία με την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων - το 2016-17 για τους/τις μαθητές/μαθήτριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και το 2017-18 για τα νηπιαγωγεία. Για τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας «Όλα τα Παιχνίδια για Όλα τα Παιδιά» της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, δείτε τα βραβευμένα βίντεο για το σχολικό έτος 2016-17 εδώ. Για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας «Δημιουργούμε με Όλα τα Χρώματα, Παίζουμε με Όλα τα Παιχνίδια» της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, δείτε τα βραβευμένα έργα εδώ. Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, δημιούργησα επίσης εκπαιδευτικό υλικό.

Επίσης, μπορείτε να το βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη θεματική εβδομάδα στο Γυμνάσιο, στην ενότητα «Εμφυλες Ταυτότητες».

Τελικά, πόσο εφικτό είναι να πάψει ο διαχωρισμός σε παιχνίδια για αγόρια και κορίτσια; 
Είναι πολύ πιο επικερδές για τις επιχειρήσεις να υπάρχουν χωριστές αγορές για τα αγόρια και για τα κορίτσια, που καθεμία έχει τα δικά της, διακριτά προϊόντα, αντί να υπάρχουν ενιαία προϊόντα που θα απευθύνονται σε αγόρια και κορίτσια. Το έμφυλο, όμως, μάρκετινγκ των παιχνιδιών συχνά χαρακτηρίζεται σήμερα ως «μάρκετινγκ του χάσματος των φύλων». Είναι σημαντικό να πάψει ο αυστηρός διαχωρισμός ανάμεσα σε «αγορίστικα» και «κοριτσίστικα» παιχνίδια και υπάρχει αναγκαιότητα για «ουδέτερα ως προς το φύλο» παιχνίδια, έτσι ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά ένα μεγαλύτερο εύρος εμπειριών και δεξιοτήτων, χωρίς άγχος για το αν αυτό είναι συμβατό με το φύλο τους. Υπάρχει ανάγκη για δημιουργία περισσότερων παιχνιδιών σε ένα ευρύ φάσμα χρωμάτων και με μια ποικιλομορφία θεμάτων για όλα τα παιδιά. Δηλαδή, καινοτόμων παιχνιδιών που θα ανατρέπουν τα έμφυλα στερεότυπα και θα προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις. Υπάρχει ανάγκη για δημιουργία οργανώσεων που θα αναλάβουν πρωτοβουλίες για την κατάργηση του έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών στους τόπους πώλησης και την προώθηση της δημιουργίας «ουδέτερων ως προς το φύλο» παιχνιδιών. Για να γίνει αυτό, όμως, πρέπει ως κοινωνία να αποδομήσουμε τα έμφυλα στερεότυπα από τα οποία απορρέουν αντιλήψεις που υποστηρίζουν ότι τα κορίτσια και τα αγόρια έχουν τελείως διαφορετικές ανάγκες και ενδιαφέροντα στο παιχνίδι.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου