21.3.18

Καλωσήρθες Μεσαίωνα: Η Απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά μάς Πάει Χρόνια Πίσω

Με ένα συντηρητικό σκεπτικό που ακυρώνει την πρόσφατη υπουργική απόφαση για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών, το Συμβούλιο της Επικρατείας στηρίζει τις παρεμβάσεις της Εκκλησίας στην εκπαίδευση. Το Συμβούλιο της Επικρατείας θεωρεί ότι η υπουργική απόφαση του Φίλη για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών «κλονίζει τη θρησκευτική χριστιανική συνείδηση» και αλλοιώνει τον ορθόδοξο χαρακτήρα του κράτους... 
Έπειτα από τη σκοταδιστική απόφαση της Δικαιοσύνης για τον Αμβρόσιο, την περασμένη εβδομάδα, μία ακόμα δικαστική απόφαση έρχεται να αναδείξει το φλερτ μερίδας της τρίτης εξουσίας με ακραίες θρησκευτικές θέσεις. Συγκεκριιμένα, σύμφωνα με σκεπτικό που μας γυρίζει στον Μεσαίωνα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) έκρινε πως οι αλλαγές στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, που είχαν γίνει επί υπουργίας Νίκου Φίλη, είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες με τις βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής Σύμβασης του Ανθρώπου. Να σημειωθεί πως μεταξύ άλλων, η απόφαση του ΣτΕ σημειώνει ότι ο «Χριστός δεν παρουσιάζεται ως Σωτήρας του κόσμου».

Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, η Ιερά Μητρόπολη Πειραιά, η Εστία Πατερικών Μελετών, γονείς κι άλλοι πιστοί, και η διαδικασία κρίθηκε προεδρεύοντος του Προέδρου του ΣτΕ Νίκο Σακελλαρίου και με εισηγητή τον Σύμβουλο Επικρατείας, Ευθύμιο Αντωνόπουλο. Το ΣτΕ ακύρωσε την από 7.9.2016 απόφαση του τέως υπουργού για τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στις τάξεις Γ΄ έως ΣΤ' Δημοτικού και του Γυμνάσιου, αλλά δεν αναφέρεται στη διδασκαλία του μαθήματος στο Λύκειο, καθώς εκκρεμεί άλλη αίτηση ακύρωσης.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας αποφάνθηκαν ότι η υπουργική απόφαση είναι αντίθετη:

Στο άρθρο 16 του Συντάγματος το οποίο ορίζει ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και μεταξύ των σκοπών της είναι η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης.
Στη διάταξη του άρθρου 13 του Συντάγματος που κατοχυρώνει ως απαραβίαστη την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, διότι η προσβαλλόμενη απόφαση θα έπρεπε να απευθύνεται αποκλειστικά στους ορθόδοξους χριστιανούς μαθητές και να κατατείνει στην εμπέδωση και συνέχιση της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης. Επίσης, η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση κλονίζει την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση που πριν από την έναρξη του σχολικού βίου διαμορφώνουν οι μαθητές το πλαίσιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Μάλιστα, η εισαγόμενη με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι ικανή να παρέμβει στον ευαίσθητο ψυχικό κόσμο των μαθητών που δεν διαθέτουν την κριτική αντίληψη των ενηλίκων και να τους εκτρέψει από την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση.
Στο Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, διότι στερεί από τους μαθητές του ορθόδοξου χριστιανικού δόγματος το δικαίωμα να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, ενώ η νομοθεσία προβλέπει για μαθητές Ρωμαιοκαθολικούς, Εβραίους και Μουσουλμάνος να διδάσκονται αυτοτελώς το μάθημα αυτό.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι προβλεπόμενη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών κατά την απόφαση του Νίκου Φίλη δεν είναι ικανή να αναπτύξει, να εμπεδώσει και να ενισχύσει όπως επιβάλλεται από τη διάταξη του άρθρου 16 του Συντάγματος την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση των μαθητών, επειδή η διάταξη αυτή:
Είναι ελλιπής κατά περιεχόμενο.
Δεν είναι αυτοτελής, αμιγής και διακριτική σε σχέση με τη διδασκαλία στοιχείων αναφερομένων σε άλλα δόγματα ή θρησκείες, με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση στους μαθητές ως προς το περιεχόμενο της ορθόδοξης χριστιανικής διδασκαλίας.
Δεν είναι επαρκής από την άποψη του χρόνου που διατίθεται για το μάθημα των Θρησκευτικών.

Παράλληλα, σύμφωνα πάντα με τους συμβούλους Επικρατείας, το πρόγραμμα σπουδών παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις ως προς το περιεχόμενο της ορθόδοξης χριστιανικής διδασκαλίας, καθώς:

Δεν γίνεται αναφορά στην Αγία Ομοούσιο και Αδιαίρετο Τριάδα την οποία επικαλούνται στην επικεφαλίδα τους όλα τα Ελληνικά Συντάγματα.
Στη Γ΄ τάξη του Δημοτικού ο Ιησούς Χριστός παρουσιάζεται ως ξένος, ως προσδοκώμενος Μεσσίας, ως δάσκαλος που όλοι θαυμάζουν, ως αγαπημένος φίλος, όχι όμως ως Σωτήρας του κόσμου.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, η μειοψηφία των δικαστών σημείωσαν στο σκεπτικό τους πως «Το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα, διότι τούτο θα ισοδυναμούσε όχι με "ανάπτυξη" θρησκευτικής συνείδησης με την προεκτεθείσα έννοια, αλλά με "επιβολή" θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου, όπερ αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το Κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο».

Τέλος, το Υπουργείο Παιδείας αντιδρά με ανακοίνωσή του στην απόφαση και μεταξύ άλλων αναφέρει πως σέβεται τις δικαστικές αποφάσεις, «οι οποίες ωστόσο και αυτές κρίνονται ως προς τα αποτελέσματά τους και ως προς το σκεπτικό τους. Η συγκεκριμένη απόφαση πηγαίνει την εκπαίδευση και την κοινωνία πολλά χρόνια πίσω, καθώς ταυτίζεται και συντάσσεται με απόψεις ακραίων και σκοταδιστικών θεολογικών κύκλων». Ενώ, ο ΣΥΡΙΖΑ με δική του ανακοίνωση σημειώνει μεταξύ άλλων: «Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο βασίζεται, σύμφωνα σε όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, σε ένα σκεπτικό βγαλμένο από εποχές αλήστου μνήμης, το οποίο προσομοιάζει με σκοταδιστικές απόψεις ακραίων θεολογούντων». Aπό πλευράς της, η αντιπολίτευση, κάνει επίθεση στην κυβέρνηση, ότι δεν εφαρμόζει τους νόμους της χώρας.


Μελπομένη Μαραγκίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου