16.2.18

Οι Δάσκαλοι της Κρήτης Δεν θα Χαρίσουν Κανένα Μαθητή στους Φασίστες

Πριν από κάποιες μέρες, ένα σχολείο της Κρήτης βανδαλίστηκε, οι κλειδαριές του έσπασαν και οι διάδρομοί του γέμισαν με πίσσα. Όλα αυτά, προκειμένου να μη διδαχτούν παιδιά Αλβανών μεταναστών τη μητρική τους γλώσσα. Το 1ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Βενιζέλου, στα Χανιά, σημαδεύτηκε από αντιδράσεις οι οποίες συνοδεύτηκαν από διάφορα δημοσιεύματα που δεν έκαναν τον κόπο να συμπεριλάβουν ολόκληρο το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα γίνονταν τα μαθήματα, αλλά ούτε και εκείνους που έσπευσαν να υπερασπιστούν το δικαίωμα των μαθητών να διδαχτούν τη μητρική τους γλώσσα, κόντρα στον φόβο και τη μισαλλοδοξία η οποία είχε στόχο δεκάχρονα παιδιά.

Ο Φώτης Μπιχάκης, δάσκαλος σε σχολείο των Χανίων, μέλος του Σωματείου Kαθηγητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της ΕΛΜΕ Κρήτης, ένας άνθρωπος που πρωτοστάτησε στον αντιφασιστικό αγώνα που καλέστηκε να δώσει η τοπική κοινωνία, τα σωματεία και η κοινότητα των Αλβανών μεταναστών της Κρήτης, εξηγεί πως στον νομό Χανίων, «γίνονται επίσης μαθήματα στο Γυμνάσιο της Παλαιόχωρας, στο οποίο επίσης δημιουργήθηκαν προβλήματα αμέσως μετά από το παραπάνω περιστατικό και με τον αέρα του εθνικισμού που έπνεε και εξακολουθεί να πνέει το τελευταίο διάστημα με τα συλλαλητήρια. Ενώ ξεκίνησαν και εκεί κανονικά την πρώτη εβδομάδα τα μαθήματα, τη δεύτερη εβδομάδα πήγαν και δημιούργησαν θέματα, τα οποία σκοπεύουμε να αντιμετωπίσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα».

Τον ρωτώ εάν γνωρίζει από πού προέρχονται αυτές οι επιθέσεις. Ο ίδιος απαντά: «Είναι ξεκάθαρο ότι είναι πυρήνες της Χρυσής Αυγής. Μιλώντας για πυρήνες, εννοούμε δύο-τρία άτομα και γύρω από αυτούς μαζεύονται άλλοι τρεις-τέσσερις που βρίσκονται σε μια θολή κατάσταση. Από χούλιγκαν λογική, μέχρι ανένταχτους εθνικιστές. Η Χρυσή Αυγή, ως οργάνωση στα Χανιά, έχει κλείσει τα γραφεία της μετά από συντονισμένη δράση και έχει εξαφανιστεί μετά τις κινητοποιήσεις του συνόλου των εργατικών σωματείων. Μάλιστα, αν έχετε παρακολουθήσει, πριν λίγους μήνες, όταν κλείσαμε και τα δεύτερα γραφεία που άνοιξαν με μαζική κινητοποίηση εκατοντάδων ανθρώπων, η Χρυσή Αυγή έβγαλε μια ανακοίνωση που ούτε λίγο ούτε πολύ κλαίγονταν ότι δεν βρίσκεται κάποιος να της νοικιάσει γραφεία. Έχει λοιπόν εδώ και οκτώ μήνες, μετά τα δεύτερα γραφεία που άνοιξε και έκλεισαν κι αυτά, που δεν βρίσκεται κάποιος να της νοικιάσει γραφεία. Η δράση της είναι περιθωριακή και όπου μπορεί να υπάρξει - νύχτα ή, εν πάσει περιπτώσει, απομονωμένα».

Όσο για το αίτημα της αλβανικής κοινότητας να διδαχτούν τα παιδιά δεύτερης γενιάς τη μητρική τους γλώσσα, δεν είναι οι μόνοι μετανάστες που αποφάσισαν να κάνουν χρήση του δικαιώματός τους. Ο κ. Μπιχάκης τονίζει πως «Η Αλβανική κοινότητα είναι στην Κρήτη -όπως και πανελλαδικά- από τις παλιότερες κοινότητες μεταναστών και τις πολυπληθέστερες. Παρόλα αυτά, δεν ξέρω για ποιο λόγο είναι από τις τελευταίες που έκαναν αίτημα για διδασκαλία της μητρικής γλώσσας τα Σαββατοκύριακα ή τα απογεύματα. Έχουν γίνει ήδη αιτήματα από άλλες κοινότητες, τα οποία έχουν γίνει και δεκτά, όπως από τη βουλγαρική, τη ρουμανική, την πολωνική, τη σερβική ή για γερμανικά από δίγλωσσα παιδιά. Όλες αυτές οι κοινότητες κάνουν μαθήματα εδώ και τρία-τέσσερα χρόνια, ενώ η αλβανική κοινότητα έκανε φέτος το αίτημα πρώτη φορά, περίπου τον Οκτώβριο».

Πρώτη τροχοπέδη σε αυτό το αίτημα, ήταν ενδεχομένως άθελά του ο ίδιος ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος πλέον έχει παραιτηθεί μετά τις αστοχίες, αφού δεν ακολούθησε την προβλεπόμενη διαδικασία μετά το αίτημα της αλβανικής κοινότητας. Αν και ήταν θετικός, η γραφειοκρατική διαδικασία τον «υποχρέωνε» να συνεδριάσει το σχολικό συμβούλιο, να εισηγηθεί στη Σχολική Επιτροπή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και αυτή στην επιτροπή του Δήμου. Στη συνέχεια, η Δημοτική Επιτροπή θα έπρεπε να φέρει το ζήτημα στο Δημοτικό Συμβούλιο και να δώσει τη σχετική άδεια. Ο διευθυντής του σχολείου δεν είχε πράξει κανένα από αυτά τα βήματα και μετά τα όσα συνέβησαν υπέβαλε την παραίτησή του, η οποία βρίσκεται στα χέρια του Περιφερειακού Διευθυντή, ενώ δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό εάν θα γίνει δεκτή.

Αν και τα παιδιά των Αλβανών μεταναστών αποφάσισαν να κάνουν ό,τι και τα παιδιά των άλλων κοινοτήτων, μονάχα τώρα υπήρξε αντίδραση. «Νομίζω ότι ήταν πολλοί οι παράγοντες. Το ένα είναι η περιοχή. Η περιοχή είναι σημείο που επιχείρησε τελευταία φορά να ανοίξει γραφεία η Χρυσή Αυγή, θεωρώντας πως έχουν τον τελευταίο θύλακα στα Χανιά. Το δεύτερο είναι ο χρόνος έναρξης που συνέπεσε με το πρώτο εθνικιστικό συλλαλητήριο στη Θεσσαλονίκη, οπότε υπήρχε μια έξαρση εθνικισμού και θεώρησαν πως υπάρχει ένα ευνοϊκό κλίμα. Και το τρίτο είναι οι αστοχίες σε ό,τι αφορά τη γραφειοκρατική διαδικασία του Διευθυντή του σχολείου, ο οποίος δεν είχε κάνει τυπικά το αίτημα προς τον δήμο, άρα είχε μόνο προφορική έγκριση και όχι γραπτή. Οσυνδυασμός αυτών των τριών έδωσε το έδαφός για να προσπαθήσουν οι φασίστες να κερδίσουν κάποιο χώρο. Και το γεγονός φυσικά ότι είναι Αλβανοί. Πάντα υπήρχε ένα έντονο αίσθημα αντίδρασης καλλιεργημένο από τους εθνικιστές, τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια ενάντια στους Αλβανούς. Βρήκαν πρόσφορο έδαφος οι φασίστες να το εκδηλώσουν τώρα. Είναι τέσσερις παράγοντες που ο καθένας συνέβαλε με τον δικό του τρόπο», αναφέρει το μέλος του Σωματείου Καθηγητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Όταν οι απειλές και οι βανδαλισμοί στο σχολείο ξεκίνησαν, τα μαθήματα αλβανικής γλώσσας σταμάτησαν για τρεις εβδομάδες. Σε όλο αυτό το διάστημα, τα σωματεία της Κρήτης και η ΕΛΜΕ Χανίων έκαναν όλες τις απαραίτητες παρεμβάσεις προκειμένου τα μαθήματα να συνεχιστούν. Συνεδρίασαν άμεσα, έκαναν παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης, όπου ζήτησαν την επανάληψη μαθημάτων στο ίδιο σχολείο, αν και σύμφωνα με τον κ. Μπιχάκη, «Πολλές φωνές έλεγαν πως υπάρχει ένας θύλακας της Χρυσής Αυγής στο σχολείο και να πάμε κάπου αλλού. Θα ήταν ένα τεράστιο λάθος εάν το κάναμε αυτό, διότι ό,τι χώρο αφήνουμε στους φασίστες σπεύδουν να τον καλύψουν. Θα καταλάμβαναν λοιπόν κι άλλα σημεία, και θα δημιουργούσαν ένα καινούριο Άγιο Παντελεήμονα μέσα στα Χανιά». Στη συνέχεια πήγαν στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο με προ ημερησίας διάταξης πήρε επίσης ομόφωνη απόφαση ώστε τα μαθήματα να συνεχιστούν. Έβαλαν το ζήτημα στη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών, το οποίο επίσης αποφάσισε υπέρ των μαθημάτων και κάλεσε τα σωματεία να στηρίξουν τη θετική απόφαση.

Και η προσπάθειά τους δεν σταμάτησε εκεί. Από το σχολείο που διδάσκονται πλέον τα μαθήματα αλβανικών, αρχικά μόνο έξι μέλη του συλλόγου είχαν βγάλει ανακοίνωση με την οποία διαφωνούσαν με τη διακοπή των μαθημάτων και υποστήριζαν το αυτονόητο δικαίωμα των μαθητών να διδάσκονται τη μητρική τους γλώσσα. Έπειτα από παρέμβαση που έγινε στο σχολείο, 20 στους 22 καθηγητές ψήφισαν θετικά, αλλάζοντας το κλίμα που είχε δημιουργηθεί αρχικά. «Οι καθηγητές δεν είναι ότι δεν ήθελαν, απλώς σκέφτηκαν ότι θα γίνουν τα ίδια επεισόδια που έγιναν και στο σχολείο του Περάματος, ότι κάθε Κυριακή θα έχουμε επεισόδια. Παράλληλα, κάποιοι μαθητές που έχουν επηρεαστεί από τους Χρυσαυγίτες, απειλούσαν ότι θα κάνουν κατάληψη αν ξεκινήσουν και πάλι τα μαθήματα στο σχολείο, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα κλίμα αβεβαιότητας. Εξου και η πρώτη απόφαση που είχε πάρει το πενταμελές σχολικό συμβούλιο μετά τα επεισόδια, να μη συνεχιστούν τα μαθήματα. Η πρώτη τους απόφαση τη Δευτέρα, αμέσως μετά τα γεγονότα της Κυριακής 21ης Γενάρη, ήταν να μη συνεχιστούν εκεί. Μετά από όλες τις παρεμβάσεις που κάναμε, αυτή η απόφαση φυσικά άλλαξε και ξέπλυνε την αρχική ντροπή», επισημαίνει ο κ. Μπιχάκης και συμπληρώνει πως «Έσπασε το κλίμα τρομοκρατίας που δημιουργούσαν κάποιοι μαθητές της Τρίτης. Ψήφισαν και οι ίδιοι οι μαθητές υπέρ της συνέχισης, με συντριπτική πλειοψηφία 150 στους 240, δηλαδή περίπου τα 2/3 των μαθητών (ψήφισαν κατά 87 και τρία ήταν λευκά). Ήταν επίσης πολύ σημαντική ψηφοφορία, διότι εμείς δεν θέλαμε να γίνει μόνο με μια εξωτερική παρέμβαση, θέλαμε με μια συλλογική παρέμβαση να σπάσει το κλίμα τρομοκρατίας και μέσα στο σχολείο, στους καθηγητές, στους μαθητές και στους γονείς».

Οι κινητοποιήσεις των σωματείων, των δασκάλων, της ΕΛΜΕ Χανίων και της τοπικής κοινωνίας που στήριξε τους μαθητές δεν είχε απλώς αποτέλεσμα. Ήταν μια νίκη ενάντια στον φόβο και τη ζοφερή εικόνα του ρατσισμού που κάποιοι θέλουν να επιβάλλουν. Είναι χαρακτηριστικό πως μετά τις παρεμβάσεις, την αλληλεγγύη και τη στήριξη που δέχτηκαν οι μαθητές που είχαν γραφτεί στα μαθήματα αλβανικών, αν και αρχικά ήταν μονάχα 25, έφτασαν τους 130 μόλις σε δυο ημέρες. Όπως λέει ο κ. Μπιχάκης, «Αυτό σημαίνει ότι και εκεί κυριαρχούσε η αβεβαιότητα και ο φόβος. Όταν είδαν ότι η τοπική κοινωνία και τα σωματεία τους στηρίζουν είχαν κι αυτοί διαφορετική στάση και αντιμετώπιση. Την Κυριακή που μας πέρασε, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που δώσαμε μαζί με τον σύλλογο δασκάλων, την κοινότητα των Αλβανών μεταναστών και την ΚΕΕΡΦΑ, καλούσαμε όλους τους Χανιώτες να έρθουν στη γιορτή υποδοχής που θα ξανάρχιζαν τα μαθήματα. Ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα μας και το συγκρότημα των Yar Aman, ένα συγκρότημα που παίζει πολυεθνική μουσική και έγινε μια πραγματική γιορτή υποδοχής στα παιδιά. Ένα πανηγυρικό άνοιγμα, μια εκκωφαντική απάντηση στους φασίστες και σε όλους όσοι ονειρεύονται ότι μπορούν να ξαναβγούν από τις τρύπες που τους έχει στείλει το κίνημα και προφανώς η δίκη η οποία είναι σε εξέλιξη και τους έχει κάνει να μαζευτούν πάρα πολύ. Ήταν πάνω από 500 άτομα στο προαύλιο, με φαγητά, κεράσματα και μουσικές. Και ήταν νομίζω ο καλύτερος τρόπος να αποδείξουμε την αποφασιστικότητα μας, διότι δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε κανένα φασίστα να δημιουργήσει κανένα πρόβλημα σε καμιά συνοικία».

Για άλλη μια φορά η Κρήτη που έχει πρωτοστατήσει διαχρονικά σε τόσους αγώνες ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό, όχι μόνο δεν αφήνει χώρο στην μισαλλοδοξία αλλά αποδεικνύει πως έχει καταφέρει να αποτινάξει άρρωστες ιδεολογίες και να σταθεί για άλλη μια φορά αρωγός στην ισότητα και την ελευθερία. Το ακόμη πιο θετικό αυτής της αρχικά δυστοπικής ιστορίας, είναι πως φάνηκε για άλλη μια φορά πως οι δάσκαλοι, το πρώτο και το πιο σημαντικό μάθημα που έχουν να μας διδάξουν είναι πως στα θρανία, σε αντίθεση με τα μυαλά των φασιστών, δεν χωράει το μίσος.

Όπως τονίζει ο κ. Μπιχάκης, ένας δάσκαλος που όλοι θα θέλαμε να έχουμε, «Δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε κανένα μαθητή μας, κανένα παιδί μας, χωρίς να υπερασπιστούμε το αυτονόητο δικαίωμά του να διδάσκεται τη μητρική του γλώσσα ή να πηγαίνει στο σχολείο μαζί με τα άλλα παιδιά. Σε κάθε περίπτωση αυτό, που έχουμε διαπιστώσει από την καθημερινότητά μας στη τάξη είναι ότι όλοι μας οι μαθητές έχουν τα ίδια όνειρα, τις ίδιες προσδοκίες, κάθονται μαζί, συζητούν μαζί, κάνουν κοινά πράγματα. Άρα δεν θα επιτρέψουμε να σπείρουν το δηλητήριο του μίσους και του εθνικισμού στα μυαλά τους. Δεν θα χαρίσουμε επίσης κανένα μας παιδί στους φασίστες. Κι αν κάποια παιδιά εμφορούνται σήμερα ή επηρεάζονται από τέτοιες ιδέες, τα θεωρούμε όλα παιδιά μας, το έχουμε κάνει και στο παρελθόν αυτό. Η αντιφασιστική κίνηση ΕΛΜΕ Χανίων, έχει τέσσερα αντιφασιστικά φεστιβάλ σχολείων μέχρι στιγμής και τα διοργανώνει μαζί με τους μαθητές. Τα αποτελέσματα που έχουμε είναι εντυπωσιακά. Το 2012 υπήρχαν πυρήνες μαθητών της Χρυσής Αυγής σε τουλάχιστον έξι σχολεία των Χανίων και σήμερα δεν υπάρχουν πουθενά. Δεν χαρίζουμε τους μαθητές μας. Το όπλο μας είναι η συζήτηση, είναι η διδαχή της ιστορίας, είναι η προβολή των παραδειγμάτων για το που καταλήγει αυτή η ιδεολογία. Να είναι σίγουροι ότι θα κερδίσουμε ακόμη και αυτούς τους λίγους μαθητές που σήμερα εξακολουθούν να εμφορούνται από αντίστοιχες ιδέες. Και δηλώνουμε σε όλους τους τόνους, ότι δεν έχουμε καμιά αμφιβολία για τη δύναμη των ιδεών μας, για τη δύναμη της αλήθειας που πρεσβεύουμε, για το δίκιο της αλληλεγγύης απέναντι στη μισαλλοδοξία, στον σκοταδισμό και στο πισωγύρισμα της ιστορίας. Νόμιζαν ότι θα βγουν ξανά από τις τρύπες τους, έκαναν λάθος. Θα καταλάβουν πολύ σύντομα, τόσο σε κινηματικό επίπεδο όσο και σε δικαστικό επίπεδο, ότι θα πάνε εκεί που τους αξίζει. Είναι μια ναζιστική συμμορία, μια εγκληματική οργάνωση και δεν πρέπει να επηρεάζουν κανέναν μέσα στην κοινωνία. Η θέση τους είναι στη φυλακή, στο παρελθόν και στις μαύρες σελίδες της ιστορίας. Εκεί τους έχουμε καταχωρήσει και εκεί θα βρίσκονται για πάντα».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.