13.7.17

Κώδικας ανάλγητης συμπεριφοράς

Τις ζωές χιλιάδων ακόμα προσφύγων και μεταναστών απειλεί να θέσει σε κίνδυνο η επιβολή του επονομαζόμενου «κώδικα συμπεριφοράς», τον οποίο συνέταξε η Ιταλία με τις ευλογίες της Ε.Ε. προκειμένου να περιορίσει δραστικά τόσο τη μεταφορά τους σε ιταλικά λιμάνια όσο και τις ζωτικές επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης που διεξάγουν ακατάπαυστα ανθρωπιστικές μη κυβερνητικές οργανώσεις στην κεντρική Μεσόγειο – τον πιο θανατηφόρο προσφυγικό και μεταναστευτικό διάδρομο στον κόσμο.

Σ’ αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν από κοινού Διεθνής Αμνηστία και Human Rights Watch μετά τη διαρροή του προσχεδίου του άκρως αμφιλεγόμενου «κώδικα συμπεριφοράς» για τις ΜΚΟ.
Η εκπόνησή του πήρε το πράσινο φως στο άτυπο συμβούλιο των Ευρωπαίων υπουργών Εσωτερικών στο Ταλίν της Εσθονίας στις 6 Ιουλίου, εν είδει διπλού ανταλλάγματος: αφενός απέναντι στις δίκαιες διαμαρτυρίες της Ιταλίας πως έχει αφεθεί ολομόναχη να διαχειρίζεται τις αφίξεις-ρεκόρ δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων με βασική αφετηρία την κόλαση της Λιβύης, αφετέρου για να αμβλυνθεί κάπως η άρνηση που εισέπραξε από άλλες μεσογειακές χώρες (Γαλλία, Μάλτα, Ισπανία) να μοιραστούν το βάρος και να ανοίξουν τα δικά τους λιμάνια για να αποβιβάζονται και εκεί διασωθέντες από σκάφη των ΜΚΟ, μετά τις ευθείες απειλές της κυβέρνησης Τζεντιλόνι (εν όψει και των εκλογών μέσα στον επόμενο χρόνο) πως θα κλείσει τα ιταλικά λιμάνια για περαιτέρω αποβιβάσεις προσφύγων και μεταναστών από μη ιταλικές ΜΚΟ.
Το προσχέδιο του «κώδικα συμπεριφοράς», που έχει στην κατοχή της η «Εφ.Συν.», προβλέπει ρητά μεταξύ άλλων:
● πλήρη απαγόρευση εισόδου διασωστικών σκαφών των ΜΚΟ στα χωρικά ύδατα της Λιβύης, με μόνη εξαίρεση πρόδηλο κίνδυνο για απώλεια ζωών
● υποχρέωση να μη γίνονται τηλεφωνικές επικοινωνίες ή να μη στέλνονται φωτεινά σινιάλα στη θάλασσα, ώστε να μη «διευκολύνονται» οι επαφές με διακινητές (!) κι ο απόπλους πλοιαρίων τους
● υποχρέωση να μη μετεπιβιβάζονται εν πλω οι διασωθέντες σε οποιαδήποτε άλλα πλωτά μέσα –παρά μόνο λόγω έκτακτης ανάγκης– και να μεταφέρονται σε ασφαλές λιμάνι μόνο από τα σκάφη που εκτέλεσαν την επιχείριση διάσωσης
● υποχρέωση να μην εμποδίζονται οι «επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης της λιβυκής ακτοφυλακής» (όταν υπάρχει πληθώρα καταγγελιών διεθνών οργανώσεων για παράνομες επαναπροωθήσεις, πυροβολισμούς, κακοποίηση και καταλήστευση προσφύγων και μεταναστών από Λίβυους λιμενικούς, καθώς και για αγαστή συνεργασία τους με ένοπλες πολιτοφυλακές και μαφίες διακινητών που στήνουν και σκλαβοπάζαρα των θυμάτων τους στην άναρχη βορειοαφρικανική χώρα)
● υποχρέωση να αποδέχονται την επιβίβαση στα διασωστικά σκάφη των ΜΚΟ στελεχών του αστυνομικού και δικαστικού σώματος, που θα εκτελούν εν πλω (!) προκαταρκτικές έρευνες και ανακρίσεις για παράνομη διακίνηση ανθρώπων
● υποχρέωση δήλωσης των πηγών χρηματοδότησης των ΜΚΟ για λόγους διαφάνειας
● υποχρέωση «πιστής συνεργασίας» με τις αρχές δημόσιας ασφάλειας της χώρας αποβίβασης και δέσμευση για ενημέρωση τουλάχιστον δύο ώρες πριν από την άφιξη σκαφών με διασωθέντες στο εκάστοτε λιμάνι και γραφειοκρατική καταγραφή της κάθε επιχείρησης.
Κι όπως αναφέρεται -ως κερασάκι- στο τέλος του «κώδικα», η μη υπογραφή ή μη συμμόρφωση σ’ αυτές τις υποχρεώσεις «ενδέχεται να καταλήξει στην άρνηση του ιταλικού κράτους να εγκρίνει την πρόσβαση στα λιμάνια του».

«Υπηρεσίες ταξί»

Στηλιτεύοντας την έλλειψη διαβούλευσης με τις ανθρωπιστικές οργανώσεις καθώς και την «ενορχηστρωμένη» εκστρατεία συκοφάντησής τους -αφού παρομοιάζονται κυνικά με «υπηρεσίες ταξί» που συνεργάζονται μάλιστα με τις μαφίες διακινητών, παρά την ανυπαρξία σχετικών αποδεικτικών στοιχείων- Διεθνής Αμνηστία και Human Rights Watch εκτιμούν μεταξύ άλλων πως ο «κώδικας» θα δυσχεράνει δραματικά σε επίπεδο ανταπόκρισης και αποτελεσματικότητας τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην κεντρική Μεσόγειο, κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου της θάλασσας, αφού θα απομακρύνει για μεγάλα χρονικά διαστήματα τα σκάφη των ΜΚΟ από θαλάσσιες περιοχές όπου η παρουσία τους είναι ζωτική για την αποτροπή θανάτων.
Κι όλα αυτά ενόσω έκθεση διακομματικής επιτροπής της βρετανικής Βουλής των Λόρδων, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, συμπεραίνει πως η «κοστοβόρα» ευρωπαϊκή ναυτική επιχείρηση «Σοφία», στην οποία συμμετέχουν και βρετανικά πολεμικά πλοία, έχει αποτύχει να ανακόψει την προσφυγική και μεταναστευτική ροή στην κεντρική Μεσόγειο κι έχει αυξήσει αντί να μειώσει την απώλεια ζωών.
Οπως αναφέρει, η αποστολή της «πάταξης του επιχειρηματικού μοντέλου των διακινητών», μέσω της καταστροφής συνολικά 452 ξύλινων πλοιαρίων τους, όχι απλά δεν τους απέτρεψε αλλά τους ώθησε να στοιβάζουν πια τα θύματά τους σε άκρως επικίνδυνα φουσκωτά.
Γι’ αυτό προτείνει να μην ανανεωθεί η εντολή αυτής της αποστολής, παρά μόνο της συνέχισης των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης από μη στρατιωτικά πλοία, σημειώνοντας πως μόνο η πρόσβαση στα λιβυκά εδάφη θα μπορούσε να φέρει αποτελέσματα για την πάταξη των διακινητών, κάτι που δεν μπορεί ακόμα να συμβεί λόγω της χαοτικής κατάστασης στη χώρα.
Πάνω από 3.500 διασωθέντες από τα ανοιχτά της Λιβύης τα τελευταία 24ωρα άρχισαν να μεταφέρονται από χθες σε ιταλικά λιμάνια, ανεβάζοντας τον αριθμό των φετινών αφίξεων προσφύγων και μεταναστών στην Ιταλία σε περισσότερες από 85.000.
Στο μεσοδιάστημα, ακροδεξιά... εξόρμηση στη Μεσόγειο για αυτόκλητη αναχαίτιση των «παράνομων μεταναστών» ετοιμάζει το αποκαλούμενο «Κίνημα για τη Διατήρηση της Ταυτότητας», με παρακλάδια σε Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία, όπου βρίσκεται υπό παρακολούθηση από τις γερμανικές αρχές καθώς θεωρείται ύποπτο για αντισυνταγματική δράση.
Για την επιχείρηση με τον εύγλωττο τίτλο «Defend Europe» (Υπερασπιζόμαστε την Ευρώπη) έχει ναυλωθεί σκάφος 40 μέτρων μετά τη συγκέντρωση 76.000 ευρώ μέσω διαδικτυακού crowdfunding.

Από efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.