14.3.17

Τα χρυσά ακίνητα των McDonald’s

Ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει τη McDonald’s από τα χάμπουργκερ, τις τηγανητές πατάτες και τα άλλα είδη γρήγορου φαγητού που πουλά σε συνολικά 119 χώρες της υφηλίου. Ελάχιστοι όμως γνωρίζουν ότι η αμερικανική αλυσίδα εστίασης δεν πραγματοποιεί το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της από τα αμφιλεγόμενης ποιότητας γεύματα που προσφέρει, αλλά από τα… ακίνητα.

Εμπνευστής του εν λόγω οικονομικού μοντέλου ήταν ο πρώην οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Χάρι Σόνεμπορν, ο οποίος με αφοπλιστική ειλικρίνεια δήλωσε κάποτε ότι «ο μόνος λόγος που η Mac Donald’s πουλά χάμπουργκερ των 15 σεντς είναι επειδή είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός εσόδων, από τα οποία οι ενοικιαστές των ακινήτων μας μπορούν να μας πληρώσουν τα ενοίκια».

Η στρατηγική, που ο Σόνεμπορν εισηγήθηκε στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης Ρέι Κροκ και ισχύει μέχρι σήμερα, ήταν αντί τα κέρδη να βγαίνουν από τις προμήθειες των πρώτων υλών προς τους υπεργολάβους δικαιοχρήστες των κατά τόπους εστιατορίων ή την είσπραξη πολύ υψηλών δικαιωμάτων χρήσης, η McDonald’s Corporation να γίνει ιδιοκτήτρια των καταστημάτων της.

Η εταιρεία αγοράζει (ή ενοικιάζει) τα οικόπεδα και τα κτίρια στα οποία πρόκειται να δοθεί άδεια franchising για να λειτουργήσει ένα εστιατόριο με την επωνυμία και εν συνεχεία τα επινοικιάζει στους δικαιοδόχους εστιάτορες, επιβάλλοντάς τους τσουχτερό ενοίκιο και αυστηρές ρήτρες.

Εκτός αυτού του τακτικού εσόδου, η εταιρεία εισπράττει και ποσοστό από τις ακαθάριστες πωλήσεις των χιλιάδων εστιατόριων που υπάρχουν σε όλο τον πλανήτη με την επωνυμία της.


«Κυρίες και κύριοι δεν ασχολούμαι με τα χάμπουργκερ, δουλειά μου είναι το real estate» |

Ρέι Κροκ, «Τhe Founder», ο τελευταίος ιδιοκτήτης τής ΜacDonald’s, ο άνθρωπος που «άρπαξε» το 1961 από τα αδέλφια McDonalds τη γνωστή επιχείρηση και τη μετέτρεψε από απλή αλυσίδα εστιατορίων γρήγορου φαγητού στον σημερινό παγκόσμιο κολοσσό franchising

Σήμερα υπάρχουν παγκοσμίως περισσότερα από 36.000 καταστήματα McDonald’s. Εξ αυτών μόλις το 15% λειτουργεί η ίδια η εταιρεία. Τα υπόλοιπα λειτουργούν μικροεπενδυτές με σύμβαση franchising.

Η εταιρεία κατέχει το 40% των κτιρίων και το 70% της γης πάνω στα οποία βρίσκονται αυτά τα εστιατόρια. Τα υπόλοιπα τα μισθώνει...

Η στρατηγική αυτή της αποφέρει τεράστια κέρδη και απόδειξη αποτελούν τα οικονομικά αποτελέσματα της το 2014. Η εταιρεία είχε το έτος αυτό συνολικά έσοδα 27,4 δισ. δολαρίων.

Από αυτά, τα 9,2 δισ. προήλθαν από τα εστιατόρια franchise και τα υπόλοιπα 18,2 δισ. δολάρια από εστιατόρια που η ίδια η εταιρεία λειτουργεί.

Η McDonald’s έβαλε καθαρά στα ταμεία της το 82% των εσόδων που πραγματοποίησαν όλα μαζί τα εστιατόρια franchise στον κόσμο, ενώ μόλις το 16% των εσόδων που είχαν τα εστιατόρια που λειτουργεί η ίδια.

Aυτό το χρυσό επιχειρηματικό αλλά εντελώς καταχρηστικό μοντέλο έχει μπει εδώ και καιρό στο στόχαστρο Ευρωπαίων καταναλωτών και συνδικάτων.

Πριν από περίπου ένα χρόνο, τρεις ιταλικοί σύνδεσμοι καταναλωτών υποστηριζόμενοι από συνασπισμό ευρωπαϊκών και αμερικανικών συνδικάτων κατέθεσαν καταγγελία στην Κομισιόν για παραβίαση των αρχών του ανταγωνισμού από τη McDonald’s που έχει ως αποτέλεσμα συνέπειες για καταναλωτές (υψηλότερες τιμές) και εργαζόμενους (χαμηλότεροι μισθοί).

Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν ότι το «δέσιμο» των συμβάσεων δικαιόχρησης (franchising) με την υποχρέωση ενοικίασης των ακινήτων της εταιρείας παραβιάζει τις αρχές της Ε.Ε. για τον ελεύθερο ανταγωνισμό.
Αντιδράσεις στην Ευρώπη

Σε έκθεσή του, που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, ο εν λόγω συνασπισμός παρουσίασε νέα δεδομένα για το σύστημα ενοικίασης που εφαρμόζει η McDonald’s στην Ευρώπη.

Μεταξύ άλλων αποκάλυψε ότι μόνο το 2014, τα ενοίκια που χρέωνε η McDonald’s στην Ευρώπη ισοδυναμούσαν κατά μέσον όρο με το 13,4% των πωλήσεων και περισσότερο από το 20% σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία - σε υπερτριπλάσια επίπεδα του υποκείμενου κόστους των ακινήτων της.

Τα ενοίκια αυτά ήταν επίσης πολύ υψηλότερα από εκείνα που πλήρωναν τα καταστήματα που λειτουργούσε η ίδια και οι υπεργολάβοι franchise των ανταγωνιστικών αλυσίδων.

Ο συνασπισμός κατήγγειλε ότι από το σύστημα αυτό ζημιώνονται:

α. Οι υπεργολάβοι franchise, τα λειτουργικά κέρδη των οποίων συμπιέζονται δραματικά.

β. Οι καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν υψηλότερες τιμές στα εστιατόρια καταστήματα franchise (Στοιχεία του γαλλικού περιοδικού «Que Choisir» έδειξαν ότι τα προϊόντα που πωλούνται σε καταστήματα franchise της McDonald’s στη Γαλλία τείνουν να είναι 10% -27% ακριβότερα από ό,τι στα εταιρικά καταστήματα της αλυσίδας).

γ. Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι ως συνήθως πληρώνουν στο τέλος αυτοί τα σπασμένα με τη μορφή χαμηλότερων μισθών και χειρότερων όρων εργασίας.


Από efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου