16.6.16

Τροπολογία Μουζάλα ή πως θα επιβληθούν μαζικότερες απελάσεις....




Με βιαστικές κινήσεις που αντανακλούν τις ασφυκτικές πιέσεις της Ε.Ε. να εφαρμοστεί πάση θυσία η αμφισβητούμενη διακήρυξη Ε.Ε. - Τουρκίας και να γίνουν μαζικές απελάσεις Σύρων στην Τουρκία, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας κατέθεσε ξανά χτες αργά το απόγευμα, στο παρά πέντε της ψήφισης του αναπτυξιακού νόμου, τροπολογία που αλλάζει τη σύνθεση των δευτεροβάθμιων επιτροπών οι οποίες εξετάζουν τα αιτήματα ασύλου, επιβεβαιώνοντας πλήρως τις αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.».
Είχε προηγηθεί η κατάθεση τροπολογίας 85 σελίδων, με διατάξεις και για άλλα ζητήματα της διαχείρισης του προσφυγικού, αργά το βράδυ της Τρίτης, ενόσω παρόντες στην αίθουσα της Βουλής ήταν ελάχιστοι βουλευτές. Η έντονη διαμαρτυρία της αντιπολίτευσης οδήγησε στην απόσυρση της τροπολογίας ως εκπρόθεσμης και τελικά στην επαναφορά των διατάξεων για τις Επιτροπές Προσφυγών την επομένη, χωρίς φυσικά να δοθεί δυνατότητα ουσιαστικής συζήτησης.

Με την τροπολογία συστήνονται «Ανεξάρτητες Επιτροπές Προσφυγών» εντός της Αρχής Προσφυγών (προβλέπεται η άμεση λειτουργία τους μεταβατικά, πριν ακόμα λειτουργήσει η υπό συγκρότηση Αρχή Προσφυγών) με αντικείμενο τη δευτεροβάθμια εξέταση των αιτημάτων ασύλου, αποτελούμενες από ένα μέλος που ορίζει η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και δύο δικαστικούς.

Ζήτημα συνταγματικότητας
Η συμμετοχή δικαστικών σε όργανο διοικητικής αρμοδιότητας εγείρει ζήτημα συνταγματικότητας, με σοβαρό κίνδυνο να καθυστερήσει πολύ περισσότερο η διαδικασία ή να κινδυνεύσουν να ακυρωθούν οι αποφάσεις των επιτροπών, όπως επισήμαναν από την πλευρά της Ν.Δ. ο Νίκος Δένδιας, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ο Ανδρέας Λοβέρδος και του Ποταμιού ο Γιώργος Αμυράς.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας υπεραμύνθηκε του κατεπείγοντος της διαδικασίας, λέγοντας πως «και 15 μέρες να πάνε πίσω για να μπουν σε άλλο νομοσχέδιο, έχουν τη σημασία τους» και είπε πως οι νέες επιτροπές «αποδίδουν δίκαιο στους πρόσφυγες με πολύ καλύτερο τρόπο, έχουν ταχύτητα στη δημιουργία τους σε σχέση με προηγουμένως και δυνατότητα να παίρνουν αποφάσεις πιο γρήγορα».

Σημείωσε μάλιστα πως η σύνθεση των νέων επιτροπών προσομοιάζει σε όσα ισχύουν στη Γαλλία και είναι απόλυτα συμβατή με το δίκαιο της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας.

Αυτό που απέφυγε να πει ο κ. Μουζάλας είναι πως για χάρη της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας της διαδικασίας η τροπολογία θυσιάζει μερικές από τις περιορισμένες εγγυήσεις προστασίας των προσφύγων που είχε θεσπίσει μόλις πριν από δυόμισι μήνες ο προηγούμενος νόμος του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής (κι εκείνος με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, αν και δεν έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα σημαντικές διατάξεις του).

Η τροπολογία καταργεί τη δυνατότητα του πρόσφυγα να ζητήσει ο ίδιος αυτοπρόσωπη ακρόαση από τις Επιτροπές, ενώ δίνει το δικαίωμα στην υπηρεσία Ασύλου να αναπτύξει τις θέσεις της κατά τη διαδικασία. Δίνει επιπλέον τη δυνατότητα στο ξένης υπηκοότητας προσωπικό του Ευρωπαϊκού Γραφείου Ασύλου να διενεργεί τη συνέντευξη στον πρώτο βαθμό, ενώ είχε μόνο επικουρικό ρόλο ώς τώρα, αν και αυτό παραβιαζόταν στην πράξη. Πώς ο περιορισμός των εγγυήσεων συνιστά καλύτερη απόδοση δικαίου παραμένει ζητούμενο.

Ακούγεται επίσης τελείως προσχηματική η αιτιολόγηση της συμμετοχής δικαστικών, οι οποίοι θα αντικαταστήσουν το ένα μέλος των Επιτροπών που ορίζεται από την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου ύστερα από αυστηρή αξιολόγηση της νομικής κατάρτισής του.

«Λόγω της αρμοδιότητας των διοικητικών δικαστηρίων σε υποθέσεις ασύλου και αλλοδαπών, οι εν λόγω Δικαστικοί Λειτουργοί διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις στο εν λόγω αντικείμενο, εξοικείωση με το δίκαιο της διεθνούς προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθώς και άριστη γνώση της νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» αναφέρει η τροπολογία.

Το σκεπτικό αυτό διαψεύδεται στην πράξη από τη σωρεία καταδικαστικών αποφάσεων από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου σε βάρος της Ελλάδας, αποφάσεις που δικαιώνουν πρόσφυγες και μετανάστες που είχαν καταφύγει προηγουμένως στα ελληνικά διοικητικά δικαστήρια, αλλά δεν βρήκαν το δίκιο τους μέσα στις ασφυκτικές συνθήκες στις οποίες αναγκάζεται να λειτουργήσει το ελληνικό σύστημα Δικαιοσύνης.
Προσχηματική αιτιολόγηση
Η τοποθέτηση δικαστικών σε διοικητικό κατ’ ουσίαν όργανο, όπως επιχειρεί η τροπολογία, αντί να αναθέσει τη δευτεροβάθμια εξέταση ασύλου αποκλειστικά στα διοικητικά δικαστήρια, αφού προηγουμένως διασφαλίσει αποτελεσματικούς όρους απονομής Δικαιοσύνης, δεν δείχνει σεβασμό στην ελληνική Δικαιοσύνη.

Το ίδιο προσχηματική ακούγεται η επισήμανση στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας πως τα αιτήματα ασύλου «θα κρίνονται από τα νέα δικαιοδοτικά όργανα με αυξημένες εγγυήσεις αμεροληψίας και ανεξαρτησίας».

Ούτε η τροπολογία ούτε ο κ. Μουζάλας εξήγησαν γιατί ήταν μειωμένης αμεροληψίας και ανεξαρτησίας οι μέχρι τώρα αποφάσεις των Επιτροπών Προσφυγών, που στη συντριπτική πλειονότητά τους έκριναν πως πρέπει να εξεταστεί στην Ελλάδα το αίτημα ασύλου των προσφύγων και όχι στην Τουρκία, καθώς δεν αποτελεί γι’ αυτούς ασφαλή τρίτη χώρα, όπως ακριβώς προβλέπει η νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, διεθνείς οργανισμοί, εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ και σχεδόν όλες οι οργανώσεις δικαιωμάτων.

Οι μέχρι τώρα αποφάσεις των Επιτροπών ήταν άλλωστε το μόνο που μεσολάβησε από την ψήφιση του τελευταίου νόμου που θέσπιζε τη λειτουργία τους. Σ’ αυτές τις αποφάσεις πρέπει να αναζητηθεί ο λόγος της εσπευσμένης τροπολογίας.

Αλλωστε ο κ. Μουζάλας δεν διέψευσε τα πρόσφατα δημοσιεύματα που φέρουν Ευρωπαίους αξιωματούχους να ασκούν έντονες πιέσεις στην ελληνική κυβέρνηση να αλλάξει τη σύνθεση και τον ρόλο των δευτεροβάθμιων Επιτροπών, με το επιχείρημα πως τάχα αποτελούνται από ΜΚΟ, ή να καλούν την κυβέρνηση «να εξηγήσει στους δικαστές της χώρας ότι η Τουρκία είναι ασφαλής για Σύρους».

Από efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου